Oletkos ollut koskaan Aasipiknikillä?

Ennen Aasiyhdistyksen perustamista tapasimme Särkänniemessä muiden aasinmielisten kanssa. Alla Anu kertoo tapaamisesta. Teksti on julkaistu alunperin Donky-aasilehdessä jota tehtiin neljä numeroa vuosina 2007-2008. Jatkosta vastasi Aasiyhdistyksen jäsenlehti. Tampereen tapaaminen käynnisti vuotuiset aasipäivät joita aasipiknikiksi aluksi kutsuttiin.

Oletkos ollut koskaan Aasipiknikillä?

Me ollaan!  Elokuun viimeisenä  lauantaina  joukko meitä Aasinus- sivuston aktiivikäyttäjiä tuli  ns. ”sokkotreffeille” Tampereen Särkänniemeen tavataksemme kasvokkain, tutustuakseen Särkänniemen aaseihin ja vaihtaaksemme tietoja ja ajatuksia aaseista Aasipiknikin merkeissä. Tapahtumaan osallistui eri-ikäisiä ja – taustaisia ihmisiä  eri puolilta Suomea.  Toiset olivat jo kokeneempia aasin käsittelijöitä ja toisille aasipiknik oli elämän ensimmäinen tilaisuus nähdä ja koskettaa  aasia.

aasipiknik_tampere_2007

Kaikki aasit ja aasinmieliset. Kaisa, Saana, Niffe, Greta, Anu, Mimmi, Teija, Sanni, Marja, Linnea ja Susa.

Meillä oli tapahtuman ”emäntänä” Särkänniemessä työskentelevä Teija, joka oli järjestellyt meille unohtumattoman mahdollisuuden eväskorien, vilttien ja Särkänniemen aasien kanssa kävellä läheiselle hiekkarannalle vietämään kaunista elokuun iltapäivää ja ihailemaan Näsijärven aavaa selkää yhdessä pitkäkorvien kanssa. Aasit tuntuivat ilahtuvan vaihtelusta, löytyihän rannan tuntumasta  aasien mieleitä hyvinkin maukkaita kasveja naposteltavaksi.
Aasit ruokailivat rantaviivan tuntumassa herkutellen mm. pujolla meidän nauttiessa nurmikolla eväitä vilttien päällä.

Rannalla vierähti tunti jos toinenkin. Lopulta maltoimme pakata tavarat ja vaeltaa hitaasti  takaisin eläinpuistoon. Haikeina jätimme aasit aitaukseensa ja tuntui, että aasitkin olivat samalla mielellä, olihan ollut todella mukavaa.

Aasit nauttivat Näsijärven rantahiekasta. Sanni piehtaroi, Anu toisessa päässä riimunnarua.

Siirryimme vielä porukalla sisätiloihin tarkastelemaan toistemme mukanaan tuomia erilaisia aasimateriaaleja. Sinä hetkenä oli kenties Suomessa ensimmäistä kertaa niin paljon  aasimateriaalia ja aasiasiaa kerralla käsillä! Oivalluksia ja ideoita syntyi. Suunnittelimme mm. tätä Donky nro 2:sta. Myös keskustelimme  tulevaisuudesta: olisko meistä perustamaan aasiyhdistystä. Ajatus jäi hautumaan ja sitä on tarkoitus jalostaa Aasinuksen sivuilla. Mahdollisesti ensi keväänä, kun Donky 1/2008 putkahtaa postilaatikkoonne , on jo konkreettista kerrottavaa aiheen tiimoilta. Vaikka olemme eripuolelta Suomea, niin Aasinus sivuston avulla pystymme pitämään yhteyttä vaikka päivittäin! Aasinus sivustosta onkin tullut keskeinen aasiasioiden toimittamispaikka!

Kiitos kaikille Aasipiknikkiläsille, toivottavasti tapaamme pian uudelleen ja toivotamme myös uudet kasvot tervetulleiksi mukaan ensi kerralla!

Teksti Anu Ylä-Mononen
Kuvat Kaisa Määttänen