Aasiyhdistys on perustettu!

Suomen Aasiyhdistys ry sai alkunsa Hämeenkyrössä kun viime kesän aasipiknikin järjestänyt Teija Jokinen kutsui aasinmieliset luokseen perustamiskokoukseen. Väki oli hieman muuttunut aasipiknikistä mutta muutama tuttukin porukkaan liittyi. Teksti on julkaistu alunperin Donky-aasilehdessä 1/2008.

Nyt se on tehty!

-Shrek-aasi valvoi Suomen Aasiyhdistyksen perustamista!

Pitkään hautunut ajatus aasiyhdistyksen perustamisesta Suomeen tuli todeksi maaliskuussa Hämeenkyrössä. Aurinkorinteen tilalle kokoontui aasi-ihmisiä pitkin Suomea yhteiseen ponnitukseen yhdistyksen aikaan saamiseksi. Puheentarpeesta ja-määrästä huolimatta saimme  luotua yhdistykselle säännöt, tehtyä toimintasuunitelmat, valittua hallituksen ja hallituskin jopa järkestäytyi samalla istumalla.

ensimmainen_hallitus

Aasiyhdistyksen perustajat Hämeenkyrössä 8.3.2008 . Kuvassa: Anne Nuutinen, Sonja Laaksonen, Hanna Ollikainen, Kari Mäntynen, Lea Nuutinen, Piia Lukkarinen, Anu Ylä-Mononen (pj.), Saana Rouhiainen (vpj., rekisterivastaava) ja Kaisa Määttänen (sihteeri&rahastonhoitaja). Kuvasta puuttuu Aurinkorinteen tilan emäntä Teija Jokinen.

Toiminta- ajatus kiteytettiin seuraavanlaisesti: ”Suomen Aasiyhdistyksen tarkoituksena on ensisijaisesti edistää aasien hyvinvointia ja ylläpitää aasiharrastusta ja – kasvatusta koko Suomessa. Yhdistys toimii yhdessä muiden aasiharrastajien kanssa ja ylläpitää kansainvälisiä yhteyksiä muiden maiden aasiyhdistyksiin. Aasiyhdistyksen toimintaan lukeutuu mukaan myös muulit, muuliaasit ja muut vastaavat aasiristeytykset.” Aasien rekisteröinti tulee olemaan yksi isoimpia yhdistyksen projekteista. Lisäksi aasiyhdistys valmistelee aasinhoito-opaskirjasen julkaisemista . Tämä Donky-lehti on toistaiseksi vielä irrallaan yhdistyksestä, mutta mahdollisesti myöhemmin asia tulee olemaan toisin. Jäsenilleen yhdistys sen sijaan tekee nyt pienemmän jäsenlehden, joka vastaa mm. tiedottamisen tarpeisiin. Suunnitelmissa on myös osallistua erilaisiin tapahtumiin kuten maatalousnäyttelyihin     ja eläinmessuille.Oma internetsivusto saadaan tämän vuoden aikana.

Kaiken yhdistysasian päätteksi saimme nauttia maukkaan aterian, jonka talo meille tarjosi.  Vielä jatkoimme kokoustamisien jälkeen suunnittelemalla tätä Donky nro 3 sisältöä, Saana Rouhiainen selvitti meille aasien rekisteröintiin liittyviä asioita ja kävimme lävitse alustavasti millainen aasinhoito-oppaan olisi hyvä olla.

Oli oikein mukavaa nähdä ihmisiä ”aasien takaa” ja toivottavasti saamme yhdessä  paljon hyvää aikaan aasien hyväksi! Lehden mennessä painoon, vielä odotamme ry-tunnuksen saapumista yhdistyksen nimen perään.

Erityiskiitos Aurinkorinteen tilalle vieraanvaraisuudesta!

Teksti Anu Ylä-Mononen
Kuva Teija Jokinen