Aasipiknik Siuntiossa 2008

Järjestimme ensimmäisen tapahtuman Aasiyhdistyksenä Siuntiossa. Paikalle tuli juuri perustetun yhdistyksen hallituksen jäseniä ja muutamia rohkeita aasien ystäviä. Ensimmäinen lehtijuttu joka vieläpä ilmestyi Maaseudun tulevaisuudessa oli hieno asia pienelle yhdistykselle. Alla yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittu Anu Ylä-Mononen kertoo aasipiknikistä. Tämä juttu julkaistiin ensimmäisen kerran Donky-aasilehdessä kun yhdistyksen oma jäsenlehti ei vielä ilmestynyt.

”Ei kahta ilman kolmatta?” Aasipiknik 2008 Siuntio

Kokoonnuimme elokuussa toistamiseen Aasipiknikin merkeissä Nuutisten tilalla, Siuntiossa. Tilaisuudessa oli läsnä yhteensä 6 aasia ja arviolta 20-30 ihmistä. Tilaisuus oli niin ihmisille kuin aaseillekin piristävä tapahtuma. Kuten kuvasta näkyy, aasit tuntuivat olevan hyvin tärkeinä nähdessään muita lajitovereitaan. Paikalla oli myös Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja , jonka ansiosta saimme valtakunnallista näkyvyyttä.

Kuvassa vasemmalta: tamma Carmen – Mirkka Lehtonen, tamma Julia- Eine Isotalo , ruuna Quint ”Elmeri”- Fanny Ylä-Mononen- ruuna Jopo, Mika Laaksonen- tamma Wanda. Kuvasta puuttuu aasiori Federico.

Tilaisuus alkoi aasien esittelyllä. Kukin vuorollaa toi aasinsa yleisön  eteen ja seikkaperäisesti kertoi omista aasiharrastuslähtökohdistaan sekä aasinsa taustaa. Tämän jälkeen aasit mittelivät Nuutisen Annen suunnittelemalla ja toteuttamalla tehtäväradalla. Tehtäviin kuului esteen ylityksiä, pujottelua, siirtymisiä askellajista toiseen sekä lavetille nousu ja sillä kävely. Mallikkaimmin radasta suoriutui tamma  Carmen (esittäjänä Mirkka Lehtonen)  vieden viimeisenä lähtijänä kilpailun voiton. Mainittava on , että kaikki aasit saivat kovasti kannustusta ja aplodeja ja kilpailu sujui hyvässä ja reilussa hengessä. Sijoittuneet saivat ruusukkeet.

Kauimmainen osallistuja saapui Lappeenrannasta saakka kun Sonja Laaksonen saapui paikalle aasitamma Wandan kanssa.

Seuraavaksi ohjelmassa oli aasien rakennearvosteluharjoitus, jonka pitivät Kaisa Määttänen ja Anne Nuutinen. He kiinnittivät huomiota mm. jalka-asentoihin ja selän suoruuteen sekä aasin kokonaisvaikutelmaan.

Seuraavaksi toimitimme aasit aitauksiinsa ja sen jälkeen tihkusateen hyvin kestäneinä pääsimme Nuutisten tuvan lämpöön notkuvan piknik – pöydän ääreen vaihtaamaan aasikuulumisia.Tuntuu siltä, että Aasipiknik- tyyppiselle kokoontumiselle on tarvetta ja uskon, että se myöskin ensi kesänä toteutetaan! Lämpimät kiitokset Nuutisille järjestelyistä!

Teksti Anu Ylä-Mononen
Kuvat Kaisa Määttänen

Näet kaikki kuvat klikkaamalla jotakin kuvista

Italialaissyntyinen, nykyään Inkoossa asustava, 1- vuotias Federico aasiori sai runsaasti ihailevia katseita osakseen!