Aasit Hevoset09-messuilla

Tampereella järjestettiin maaliskuussa ensimmäistä kertaa hevosalan messutapahtuma ”Hevoset09” ja Aasiyhdistyskin oli tapahtumassa mukana. Messuilla oli yhteensä 3000-4000 kävijää viikonlopun aikana.

Meillä oli talkooporukassa vuorottelemassa yhteensä 5 aasia ja 8 henkilöä. Aasiosastomme oli suosittu kohde. Aaseista kiinnostuneita ihmisiä oli mukavasti ja aasit saivat paljon rapsutuksia messujen aikana. Me saimme myös muutaman uuden jäsenen! Joka päivä osastollamme oli aasishiatsu näytös, jossa Susanna Tuisku-Kulmala Barehands- yrityksensä menetelmin rentoutti käsiteltävän aasin. Aasishiatsu oli hyvin mielenkiintoista ja aasit myös kiinnostuivat aiheesta.

Särkänniemen messutiimi aaseineen.

Perjantaina osastollamme edustivat Särkänniemen aasit Niffe, Sanni ja Mimmi. Iltapäivällä vuorossa oli esitys areenalla, jossa aasit taluttaen hyppäsivät estettä ja menivät puomeja. Samalla Kaisa kertoi aaseista hyvän tietoiskupaketin hevosihmisille. Lauantaina osastolla olivat aasit Jopo ja Elmeri. Areenan ollessa vuorossa molemmat aasit esitettiin ratsain ja lopuksi Jopo pääsi piehtaroimaan areenalle. Fanny ja Kaisa kertoivat aaseista ja aasilla ratsastamisesta sekä aasin varusteista ja satuloinnista. Sunnuntaina Särkänniemen aasit olivat jälleen remmissä ja tällä kertaa esiintyivät piknik-teemalla. Teija oli valmistanut aaseille omat satulalaukut, joissa eväät olivat ja näytös olikin hyvin sunnuntaihin sopiva : näytös kuinka aasien kanssa voi olla stressittömästi retkellä.

hevoset09_14

Aasit otettiin hyvin hevosihmisten keskuudessa vastaan ja uusia kontakteja syntyi. Vaikka taloudellisesti messuilla olo ei ollut yhdistykselle mikään kultakaivos, niin esillä olo tällaisessa tapahtumassa on kuitenkin meille selvästi eduksi. Aasien kanssa esiintyminen areenalla oli hetkittäin haasteellista, niin siitä huolimatta tarjosimme varmasti jotain sellaista mitä ei yleisö ollut aiemmin Suomessa nähnyt.

Kiitos aaseja kannustaneelle yleisölle, osastollamme kävijöille ja kaikille talkoolaisille. Erityiskiitos aaseille – ilman niitä me emme olisi mitään.

Aasitiimi Hevoset09-messuilla, Fanny, Kaisa, Elmeri ja Anu. Alhaalla Reetta ja Greta.

Teksti Anu Ylä-Mononen

Kuvat Kaisa Määttänen