Aasin omistajan perusteokset

Aasikirjoja ei suomeksi juurikaan ole joten jos haluaa laajentaa aasitietämystään Internetin materiaalin ulkopuolelle, on tilattava englanninkielisiä kirjoja. Tarjontaa on mukavasti. Nämä kirjat ovat ilmestyneet vuonna 2008 ja 2009. Molemmat antavat hyvät perustiedot jokaisella aasinomistajalle.

the_complete_book_of_the_donkeyDonkey Sanctuaryn ja Dr Elisabeth D Svendsenin kirjoittama ”The Complete Book of the Donkey” on oikeastaan omaksi teoksekseen otettu osuus aasiraamatusta ”The Complete book of the Donkey”. Kolmannessa painoksessa (punainen kirja) kyseistä aasiraamattua oli vielä mukana aasin hoitoon ja käsittelyyn liittyvät asiat mutta neljännessä painoksessa (vihreä kirja) oli pitäydytty vain eläinlääkinnällisissä asioissa ja kirjaa myytiinkin vain eläinlääkäreille. Aasinomistajalle tämä on pelkästään hyvä asia sillä nyt tämä uusi 2009 painettu teos tiivistää aasin arkielämään liittyvät asiat yhdeksi teokseksi ja on mukana myös tärkeimmät asiat liittyen aasin lääkintään ja terveyteen. Aasin omistaja pärjää siis jatkossa tällä teoksella eikä vihreää teosta välttämättä tarvitse. Molemmat painokset ”The Professional Handbook of the Donkeystä” ovat olleet loppu nettikirjakaupoista jo parin vuoden ajan.

Kustantajana ja tiedonlähteenä Donkey Sanctuary on ainutlaatuinen eli tähän kirjaan voi todellakin luottaa. Lisäksi näistä kahdesta kirjasta tämä on tuotettu Euroopassa eli on lähempänä suomalaisia kuin Sue Weaverin kirja, joka on Yhdysvalloista. Kirjassa käydään läpi ensin aasin syntyperä, sitten syitä miksi joku voisi haluta aasin. Sen jälkeen hoitotoimenpiteet, lääkitseminen, käsittely ja koulutus. Kasvatus ja varsan hoito on mukana sekä muulit ja muuliaasit. Yhdessä kappaleessa käydään läpi tallin ja laitumen perustamista, mutta koska Ison-Britannian ja Suomen olot ovat erilaiset, kannattaa näissä tukeutua kotimaiseen hevostietoon. Kirjassa käydään läpi lyhyesti ajaminen ja ratsastaminen, aasirotuja sejä Donkey Sanctaryn ja Donkey Breed Societyn synty. Kappale, jossa kerrotaan aasin luonteesta ja oppimishalusta on erinomaista luettavaa ja se on pääpiirteittäin suomennettu tänne Aasiyhdistyksen nettisivuille. Teksti on luettavissa englanniksi Donkey Sanctuaryn sivuilla.

Aasin koulutukseen (ratsastus ja ajo) kirja antaa perustietoa mutta mikään varsinainen koulutukseen erikoistunut kirja tämä ei ole, vaan siihen löytyy hyviä teoksia Meredith Hodgesilta. Kirjassa kerrotaan kuitenkin että nivelkuolain ei läheskään aina sovi aasille koska aasilla on matala kitalaki. Kirjassa suositellaan suoraa kuolainta. Donkey Sanctuaryyn liittyen kirjassa kerrotaan heidän työstään maailmalla ja samalla lukijalle viimeistään aukeaa totuus siitä, että Eurooppalaiset lemmikkiaasit ovat todellakin saaneet syntyessään lottovoiton. Suurin osa maailman aaseista saa hoitoa jos saa. Työtä aasien olojen parantamiseksi tehdään monissa maissa ja aasien omistajillakin on halua parantaa aasien oloja jos vain tietoa ja taitoa olisi. Kirjan kuvamateriaali on suurimmaksi osaksi peräisin Donkey Sanctuaryn arkistoista ja on hyvälaatuista ja informatiivista. Pääpaino kirjassa on asiantuntevassa tekstissä.

donkey_companionThe Donkey Companion on 2008 julkaistu pehmeäkantinen 340-sivuinen tietopaketti aaseista. Kirjan lopussa on kattavasti eri lähteitä ja Donkey Sanctuary mainitaan moneen kertaan mutta muitakin hyviä lähteitä on. Kirja kannattaa melkein ostaa hyvän linkkilistan takia!  Kirjassa kerrotaan perustietoa aaseista ja niiden hoitamisesta Donkey Sanctuaryn kirjan tapaan mutta mukana on pieniä infolaatikkoja ja tarkentavia faktoja. Kirjan valokuvat ovat valokuvaliitteissä mutta kauttaaltaan kirja on kuvitettu kauniilla piirroksilla. Tekstiä on paljon ja erityisen paljon uutta asiaa aaseista antaa kappale aasin käyttäytymisestä jossa on muutamalla kappaleella kerrottu aasien erityispiirteistä esimerkiks kasvatukseen, ruokintaan, tappeluun, leikkimiseen, pakoreaktioon jne. Ratsastus ja siihen liittyvät varusteet on esitelty hyvin piirrosten kera ja läpi kirjan on esitelty sekä englantilaiset että western-tyyliset varusteet. Naksutinkoulutuksellekin on varattu oma kappaleensa ja kirja antaakin siihen perustiedot ja näiden perusteella voi lähteä liikkeelle ja hankkia myöhemmin kirja nimenomaan naksutinkoulutuksesta.

Pidän tätä kirjaa helpommin selattavana kuin Donkey Sanctuaryn teosta. Molemmista löytyvät perustiedot aaseista mutta kovin syvälle ei mennä, siihen on omat kirjansa ja tietolähteensä. Suosittelen jompaa kumpaa tai peräti molempia jokaisen aasinomistajan hyllyyn. Jos olet omistanut aaseja jo pitkään, antaa The Donkey Companion pieniä infopaketteja aaseista mutta muuten molemmat kirjat voivat tuntua perusjutulta joka oli jo tiedossa. Uudemmalle aasinomistajalle kirjat antavat varmasti paljon!

Kirjoja voi tilata suomalaisten nettikirjakauppojen kautta tai suoraan Donkey Sanctaryltä. 31.12.2013 tilanteen mukaan kirjoja on saatavissa ainakin seuraavista paikoista:

Sue Weaver: The Donkey Companion
Cdon.com 25,95 €
Adlibris 17,20 €
Booky 23,80 €

Elisabeth D Svendsen: The Complete Book of the Donkey
Booky 47,80 € (huono saatavuus)
The Donkey Sanctuary 17,50 puntaa

donkey_companion_kappale

Kauniit piirrokset ja mustavalkovalokuvat elävöittävät tekstiä.

Teksti ja kuvat: Kaisa Määttänen