Werner kärrykoulussa

Viimeisimmässä Pitkäkorvat-lehdessä oli juttu aaseista Manta ja Werner. Samalla reissulla kuvattiin myös monta videota aaseista ja ne on nyt kootu yhteen pätkään. Videon päätähti, Werner näyttää miten käyttäydytään talutusharjoituksissa ja miltä näyttää kun kärryt ovat ensimmäisen kerran aasin perässä. Harjoittelimme kahtena päivänä Wernerin kanssa tehden päivittäin kolme pientä harjoitusta aloittaen takaa-ajosta, se olikin sille jo tuttua. Jälkimmäisenä päivänä valjastimme kärryt perään ja ajoimme kahdesti tien päästä kotipihaan ja hieman laitumen puolella. Kuten näette videosta, Werner availee suutaan silloinkin kun ohjat ovat täysin löysällä, se pyörittelee kuolaimia suussaan ja purkaa näin jännitystä kun on joutunut kokonaan uuteen tilanteeseen.

werner_karryjen_edessa

Olin apukätenä kun Maija-Riitta Taikatallilta hoiti opetuspuolen.

Werner on hyvin oppivainen kaveri, se seisoo kauniisti paikoillaan kun valjaat puetaan ja kun kärryt kiinnitetään perään. Kuolaimet se ottaa hyvin suuhunsa.

Aasit oppivat nopeasti ja tuntuvat muistavan mihin jäätiin kuukausia sitten. Nuoren aasin kanssa onkin tärkeää tehdä harjoituksia lyhyen aikaa kerrallaan ja jättää väleihin tuumaustaukoa. Wernerin kanssa jatketaan jälleen keväällä.

Teksti: Kaisa Määttänen
Kuva: Erkki Pennanen, videossa kuvaajina Kaisa Määttänen sekä Erkki ja Tuula Pennanen.