Pöytälaatikosta painoon

pitkakorvat1 Tämän vuoden ensimmäinen Pitkäkorvat-lehti on painossa ja matkaa luoksenne ensi viikolla. Oletteko koskaan miettineet, mitä kaikkea lehden toimituksessa tapahtuu?

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty on aika kaukana totuudesta lehden teossa, mutta hyvä suunnittelu auttaa paljon. Ensin mietimme hallituksessa, minkälaisia juttuja lehteen tulee ja kuka ne tekisi. Juttuja päättäessä pohdimme koko vuoden lehtiä, yritämme saada mahdollisimman monipuolisesti eri aiheita aasitiloista terveyteen ja tapahtumiin. Suunnittelussa auttaa hyvä lehtikonsepti: lehdessä on tiettyjä vakiosivuja, kuten aasiuutiset, yhdistyksen tapahtumat ja tallipaikka, joiden avulla saadaan toimiva rakenne ja muodostetaan selkeä lukukokemus.

Usein juttuideat muuttuvat jutuiksi ideoijan käsissä, mutta välillä kyselemme ja saamme juttuja suoraan aasinomistajiltakin. Puheenjohtaja Kaisa käy usein tallikeikoilla kuvaamassa ja haastattelemassa, ja tällöin saan käsiini valmiin juttupaketin. Juttuja tehdään myös lähteiden pohjalta, jolloin niistä luonnollisesti muodostuu paljon asiapitoisempia. Jutuille määritellään tietty deadline, jotta pääsen ajoissa päättämätään sivumäärän ja juttujärjestyksen. Yleensä haluan lehteen vähän erimittaisia juttuja, mutta ainakin yhden vähän pidemmän.

pitkakorvat2Tässä vaiheessa alkaa lopullinen ja eniten aikaa vievä näpertäminen. Aloitan taittamisen aina isoimmista jutuista. Ensimmäisenä oikoluen jutun nopeasti ja vien tekstin taittoon. Tyypitän eli valitsen oikeanlaiset kirjasintyypit, juoksutan tekstin sivuille, testailen kuvavalintoja ja pohdin otsikkoa ja ingressiä, eli miten jutusta saadaan kiinnostava. Saadessani taiton perusrakenteen valmiiksi editoin tekstin kieliasua, muokkaan lauserakenteita selkeämmiksi, korjaan kirjoitusvirheitä, valitsen nostot ja tarvittaessa lyhennän tekstimäärää. Lopulta sama toistetaan kaikille valmiille jutuille.

Lisäksi kasaan aasiuutisia-palstalle sovittuja ajankohtaisia asioita, kuten Hihkushopin päivityksiä, tapahtumatiedotteita tai mitä tahansa muuta kiinnostavaa aasimaailmaan liittyvävää, johon olen viime aikoina törmännyt. Kirjoitan pääkirjoituksen, kasaan sisällysluettelon ja valitsen kansikuvan ja kansiteksit. Lopuksi hion kaikkia taittoja, viimeistelen yksityiskohtia, päätän lehden värit, oikoluen, pyydän kuvatekstejä ja tarkennuksia.

Jotta lehti saadaan painosta ulos halutun värisenä ja näköisenä, käsittelen kaikki kuvat ja tarkistan, että värit näyttää hyville, kuvat ovat tarkkoja ja tarpeeksi isoja. Lopulta lehdestä tehdään painokelpoinen iso pdf-tiedosto, jonka toimitan painoon yhdessä jäsenluettelon kanssa.

Kuullostiko helpolta? Lisätään mukaan vielä kaikki lehden kehitystyö: ulkoasun viilaukset, fonttien valinnat ja yhtenäisen tyylin ylläpitäminen kaikissa materiaaleissa. Mietin jatkuvasti, miten lehdestä saisi mahdollisimman kivan näköisen, helppolukuisen ja lähestyttävän.

Pitkäkorvat on kunnianhimoinen yhdistyslehti, jonka toivon tuovan paljon iloa ja hyötyä lukijoille. Käytän siihen aikaa ja vaivaa, jotta saan siitä Aasiyhdityksen näköisen ja kuuloisen. Lehti on kuitenkin Suomen ainut aaseille omistettu julkaisu! Otamme aina mielellämme palautetta vastaan niin hyvässä kuin pahassa. Mistä te haluaisitte lukea tänä vuonna?