Aasin ostossa maltti on valttia

Haluamme Aasiyhdistyksessä hieman valoittaa tilannetta myytävien aasien tilanteesta Suomessa sillä ensimmäistä aasia hankkiva saattaa yllättyä siitä että aaseja ei sillä tavalla ole markkinoilla kuten hevosia ja poneja, ei läheskään samalla tavalla. Kun etsii Uudeltamaalta myytävää ponia, löytää helposti 50 tuoretta ilmoitusta. Mutta kun etsii aasia, on hyvällä tuurilla koko Suomessa myynnissä yksi aasi.

Myynti-ilmoitukset

Aasien myynti-ilmoituksia löytyy samoista paikoista joissa on myös hevosten ilmoituksia, esimerkiksi hevostalli.netin markkinoilta, Hevosnetin markkinoilta ja ihan Keltaisesta pörssistä. Lisäksi meille ilmoitetut myytävät aasit löydät näiden kotisivujenne Aasimarkkinat-osiosta (klikkaa mustasta valikosta) ja linkittelemme niitä myös Facebook-sivuillemme. Ilmoituksiin emme todellakaan ole hukkumassa vaan 1-2 myytävää aasia kuukaudessa on realistisempi määrä. Suomessa syntyneet myytävät aasit ovat melkein aina 1-3-vuotiaita nuoria aaseja mutta myös vanhempia käyttöön sopivia aaseja on, mutta harvemmin. Lisäksi Suomessa toimii yksi aasien maahantuoja ja kasvattaja Sture Stenberg Loviisassa eli Porvoon lähellä. Nina Axi kasvattaa aaseja Lopella ja Tukkilan tilalla Porvoossa alkoi aasikasvatus 2015. Kuurilan kartanossa Iittalassa ei nykyään ole aktiivista aasikasvatusta. Suomessa ei siis ole kuin 2-3 paikkaa, joissa myytäviä aaseja on useammin kuin satunnaisesti.

Suurin osa suomalaisista aaseista on noin metrin korkuisia joten suurin osa myytävistäkin aaseista on tätä kokoluokkaa. Tukkilassa on erikoistuttu suurempiin aaseihin ja tammat ovat kooltaan 120-130 cm. Suuremmilla aaseilla alkaa olla myös kysyntää yhä enemmän ja myös Stenbergit ovat tuoneet näitä maahan.

Suomiaasi vai tuontiaasi

Suomessa syntyneet aasivarsat vieroitetaan emästään yleensä 11-12 kuukauden ikäisenä eli näitä on myynnissä keväällä ja kesällä. Usein kesällä syntynyt aasivarsa varataan uudelle omistajalle pian syntymän jälkeen. Maahantuojien luona voi toki tavata myös eri-ikäisiä aaseja ja valinnanvaraakin on. Suomessa syntyneen aasivarsan puolesta puhuu se, että sen elämän alku tiedetään tarkkaan ja taitava kasvattaja on käsitellyt varsaa paljon sen ensimmäisen elinvuoden aikana. Uusi omistaja joutuu kuitenkin odottamaan pitkään ennenkuin aasin perään voi laittaa kärryt tai selkään ratsastajan. Vanhempi maahantuotu aasi taas on heti valmis käyttöön mutta sen menneisyydestä ei välttämättä ole tietoa.

Ulkomailla syntyneen aasin voi ostaa joko suoraan maahantuojalta tai tuoda itse. EU-maista tuonti on suhteellisen helppoa kunhan aasilla on lähtömaastaan jo EU-passi eli se on rekisteröity täkäläiseen Hippokseen. Täältä voit lukea Hippoksen tietoa rekisteröinnistä ja täältä Eviran sivuilta tuontimäräyksistä. Voit myös etsiskellä sopivaa aasia ulkomailta yhdessä hevosten maahantuojan kanssa ja hän hoitaa maahantuontiin liittyvät paperityöt ja parhaassa tapauksessa hankkii aasille kyydin suoraan talliisi.

WP_20140301_013

Noin metrin korkuinen aasi sopii hyvin lasten ratsuksi.
Kuva Kaisa Vanhatalo

Haaveissa suurempi aasi?

Jos etsit aikuisen ihmisen ratsukäyttöön sopivaa aasia, on aasin säkäkorkeuden oltava vähintään 140 cm, jotta ratsastus olisi mielekästä eivätkä kuskin jalat kopise aasin jalkoihin. Tämän kokoluokan aaseja on Suomessa erittäin vähän, ehkä vain noin 10 kappaletta. Myynnissä näitä on erittäin harvoin ja silloinkin myynti tapahtuu hiljaisen puskaradion kautta. Näiden suhteen on katseet valitettavasti suunnattava ulkomaille. Yhteistyö hevosten maahantuojan kanssa voisi tuottaa tulosta. Saksa, Ranska, Hollanti ja Espanja voisivat tämän suhteen olla hyviä tutustumisen arvoisia maita.

Mammuttiaasi taas on Yhdysvalloissa isokokoisia aaseja risteyttäen luotu maailman suurin aasirotu. Näitä on kourallinen Euroopassa ja osto voisi olla mahdollista Isosta-Britanniasta. Suomessa näitä on kolme. Jos euroja on pöydässä tarpeeksi, kannattaa tällaista katsella Yhdysvalloistakin. Täältä pääset selailemaan erään sivun ilmoituksia mammuttiaasikasvattajista. Saksassa on jonkinverran muulikasvatusta ja isompia aaseja, tässä eräs myyntisivusto jossa on yksityisten henkilöiden ilmoituksia, www.ehorses.com.

Tuonnin hinta?

• Isosta-Britanniasta Vihtiin keväällä 2014, 2000 e (kuljetus ja eläinlääkärikulut).
  • Saksasta Pohjanmaalle kesällä 2015, 1000 e

Oletko tuonut aasin, muulin tai hevosen ulkomailta lähiaikoina? Kerro meille mitä maksoit kuljetuksesta ja eläinlääkärikuluista niin lisäämme listaan esimerkkihinnan. aasiyhdistys@gmail.com

Entä muulit ja muuliaasit?

Näiden suhteen on pakko mennä merta edemmäs kalaan. Suomessa on kirjoitushetkellä tasan kaksi hevoskokoista muulia, Inkoossa asuva muuliaasi Heikki ja Mennalan ratsutilalle yllätyksenä syntynyt valkoinen Salama. Emme usko että kumpikaan tulee koskaan myyntiin. Lisäksi pieniä ”shettismuuleja” on mutta näistäkään ei aikuisen ratsuiksi ole vaikka muuli kasvaakin yleensä vanhempiaan kookkaammaksi.

Jos siis haluat itsellesi ratsumuulin etkä tuo sitä ulkomailta, jää vaihtoehdoksi muulin kasvattaminen itse. Astutat siis hevostammasi mahdollisimman suurella aasioriilla ja toivot että jälkeläisestä kasvaa korkeudeltaan jotain tamman ja orin väliltä. Vaikka muuli kasvaakin korkeaksi, ei kannata odottaa ihmeitä 160 cm tamman ja 100 cm oriin jälkeläisestä. Lopputulos on todennäköisesti jotakin 140 cm tienoilla. Aasiori ei välttämättä luonnostaan suostu astuman hevostammaa joten siemennys saattaa olla paikallaan.

Ratsumuulin hankkiminen Euroopasta on paljon vaikeampaa kuin suuren aasin hankkiminen. Jopa Isossa-Britanniassa on suurista muuleista kysyntään nähden huutava pula. Myytävän muulin perässä on todennäköisesti surffattava Yhdysvaltoihin.

aasipaiva_2010_heikki

Muuliaasi Heikki on näppärän kokoinen ratsu aikuisellekin. Korkeutta Heikillä on 145 cm.
Kuva Sonja Skriko

Ujo vai rämäpää

Kiinnitä myyjän luona huomiota näihin asioihin: onko se kiinnostunut sinusta ja ihmisistä yleensä? Hakeutuuko se itse ihmisten luo? Antaako se pukea riimun, kulkee talutuksessa? Saatko nostettua jalat putsattavaksi? Aasit ovat yhden ihmisen aaseja ja riittää että sen myyjä voi suorittaa nämä toimenpiteet aasin kanssa, kyllä se silloin onnistuu sinunkin kanssasi ennenpitkää. Ujon ja aran aasin kanssa tulet tekemään paljon töitä kun totutat sitä kärryihin ja satulaan kun rämäpää ei välitä välineistä mitään kiitäessään tietä pitkin. Molempia luonteita aaseista löytyy. Hyvällä luottamuksella arkakin aasi tekee mitä vain osaat siltä pyytää mutta oletko sellainen omistaja joka osaa edetä aasin ehdoilla ja käsitellä sitä rauhallisesti ja hermostumatta? Rämäpää taas vaatii ihan erilaista lähestymistapaa ja omistajan tulee asettaa aasille tiukat rajat. Molempien aasityyppien kanssa rutiinit ovat erittäin tärkeitä.

Selvitä itsellesi millaista aasia olet hankkimassa. Jos etsit aasia jolla lapsesi voivat heti ratsastaa, älä osta varsaa ”vaikka muuta ei ole tarjolla” ja jos taas haluat nimenomaan varsan josta koulutat mieleisesi, odota että sopiva varsa tulee myyntiin. Kärsivällisyyttä on oltava sillä unelmien aasi saattaa löytyä vasta vuoden päästä ja kriteereitä saattaa joutua pudottamaan. Osta kuitenkin aina sellainen aasi joka sopii elämäntilanteeseesi ja tarpeisiisi eli määrittele aasille muitakin kriteereitä kuin että sillä on pitkät korvat. Onko sinulla taitoa ja kärsivällisyyttä kasvattaa aasivarsasta aikuinen?

Aasiyhdistys haluaa edistää aasien kaikenlaista käyttöä tarkoittaen että lemmikin ja seuralaisen asemasta oikeasti harrastekäyttöön. Vääränlainen aasi tarkoituksiin ei todennäköisesti edistä aasin käyttöä, joten suosittelemme odottamaan Sitä Oikeaa.

Teksti Kaisa Määttänen