Ratsastusretken havaintoja

Akseli, 3, kirmaa tervehtimään Vanhatalon Kaisaa ja aaseja  vanhan kyläkoulun pihassa. Akselilla on uusi oikea ratsastuskypärä päässään; sen toi joulupukki. Ensimmäisestä ratsastuskerrasta poiketen jännitystä ei ole enää havaittavissa, kun poika päättää tomerasti, kumman selkään haluaa (ensin) kiivetä.
-Ihaa!

Jalustimista saadaan sopivat, kun laitamme ne kahdelle kierteelle. Ihaa ei ole ympäröivästä tohinasta moksiskaan. Se lähtee kiltisti kävelemään kanssani. Hevoskokemusta omaavana olen laittanut merkille, että aasi on erilainen taluttaa. Se kulkee mielellään vähän takaviistossa, löysän köyden perässä, omaa reittiään. Se valitsee itse, mihin kavionsa laskee – nöyrä ja päättäväinen yhtä aikaa.
Kuten nyt, kun Ihaa hakeutuu jääkiekkokaukalon laidan viereen ja pysähtyy. Akseli on ihmeissään.
-Se kakkaa!

akseli1

Seuraavalla kierroksella Akseli haluaa mennä kovaa, niin kuin tekee edellä ratsastava
kerhokaverikin Niisku-Neidin selässä. Iik, ravia! Pompoti pom! Oliko jännää?
-Oli. Tuolla se kakka on.

Sitten vaihdetaan ratsuja ja ratsastajia. 1-vuotias pikkusiskokin käy istumassa satulassa ensi kertaa. Vaihdetaan kypäriä, taluttajia, otetaan valokuvia. Uusia kierroksia hiekkakentällä (neljännen ja viidennen kierroksen välissä ne papanat hävisivät lapiolla pellolle, kypäräpäämme rekisteröi). Aasit ottavat kaiken tohinan keskellä tyynesti aivan kuin ajatellen, että ei tässä kannata mennä asioiden edelle, hoidetaan yksi asia kerrallaan vaan. Hoituu ne työt mallikkaasti noinkin, ajattelen hieman kateellisena toisten lunkista asenteesta!

Lopuksi Akseli ojentaa palkan kilteille aaseille. Omena ja porkkana häviävät rouskuen pehmoisiin turpiin.
-Aijai, innostuu yksivuotiaskin kommentoimaan karvakorvia pikkulapasen huitoessa isoja korvia.
Kiitos Kaisa ja aasit, nähdään taas!
20140415_182128-1

——

Aasiyhdistys julkaisee eri kirjoittajien blogitekstejä Aasiblogissaan. Tämänkertaisen jutun kirjoitti Tarja Koponen Jämsästä. Laita oma juttusi ja kuvat sähköpostilla osoitteeseen aasiyhdistys@gmail.com