Pikkuponin aasitallin jouluterkut

Tallimestari

Saatiinhan valkoinen joulu, lämmin loimi luonnon ylle, vaikka edellisellä viikolla tuskin olisi uskonut – harmaata ja asteita 5 paremmalla puolella. Ja taas kerran mun ja aasien mielestä liikaa lunta, talon miesten Jarkon ja Sebastian mielestä just sopivasti, tykkäävät lumesta ja sen edestakaisesta liikuttamisesta eli kolaamisesta. Itse en ymmärrä sitä ollenkaan, mutta olen aasi-ihminen, rakastan elämää, jossa ei tule liikaa yllätyksiä kerralla, polveen saakka lunta, jota nyt kerralla taivaasta tupsahti.

Toden totta, tykkäänhän yllätyksistä sellaisista mukavista, aasin tuoksuisista. Tallin eteen ajoi hevoskuljetusrekka, kyydissä pikkuruinen valkoinen miniaasivarsa, Hollannista matkusti tämä pieni, pehmeä, hauras kuin ensilumi niin rakastettava, että tekisi mieli kantaa kainalossa takan lämpöön peläten, ettei pieni otus vain sula siinä ja häviä, unen omaisesti pois, nimekseen sai Lumihiutale – paketti uskoa, toivoa ja rakkautta, aasia parhaimmillaan.
Pakko pari sanaa kertoa tallipossustamme, Nokipojasta. Hän on pieni (mopsin kokoinen, se on koirarotu!), sellainen kuin minipossun kuuluisikin olla. Pienenä mahtui teekuppiin, vieläkin ihmiset luulee sen olevan kasvava possuherra. Musta, karvainen, paksunahkainen kaveri ja kova kertomaan mielipiteensä – siansanoilla sopuisasti. Se on varsinainen tallimestari!

Aamut tämän röhkijän kanssa ei ole tylsiä, tehdään yhdessä tallityöt, siivotaan boxsit, laitetaan heinät ja oljet aaseille valmiiksi ja lakaistaan tallikäytävä. Tämä ahkera työntekijä haluaa palkaksi rapsutuksia, muumi-marmeladia ja muitakin herkkuja mielellään; porkkanan päät, banaanin kuoret jne….Erilaiset makuelämykset on sen juttu!

Jokaiseen talliin kannattaisi hankkia tälläinen pyöreä otus, joka hoitaa niin kissan kuin koirankin työt – pitää hiiret loitolla ja ilmoittaa vieraista, ei hauku eikä nau´u, mutta röhkii ja tönii kärsällä nilkkoihin. Pitää kovasti tallisaappaiden nauhoista niitä on mukava mutustella ellei heti huomioida ja kumarruta rapsuttamaan. Aasit se ottaa röhkinnällään tervetulleeksi iltaisin sisälle ja saparo onnesta ja ilosta heiluu kuin seinäkellon viisari. Aasit toivottavat kulkiessaan ohi Nokipojalle hyvät, lämpimät yöt ja niin koko Pikkuponin tallin väki käy onnellisina oljille ja puruille joita tämä possupoika levitti aamutallia tehdessään. Se kun kipittää pienillä mustilla sorkilla tallikäytävällä niin ei voi olla kun ajattelematta lausetta Mäkkäriä lainaten:
SYÖKÄÄ KANAA!!!!!

Nina ja pikkuponin aasitallin väki

Pikkuponin AASItalli avoinna yleisölle AINA su klo 11-15 tai sopimuksen mukaan. Hinta 5e/hlö. Aaseja, miniponit,-hevonen,pilkkuponeja,falabella,alpakoita,chinchilloja,kani,minipossu ja kesäisin eläinvauvoja!  Nina Axi-Timmerbacka, Hakalan tila,Uudenkyläntie 52 12700 Loppi. 040-5057630. www.wolfteams.com. nina@wolfteams.com. TERVETULOA meille – elämäntapana ELÄIMET!

—–

Aasiyhdistys julkaisee eri kirjoittajien blogitekstejä aasien arjesta. Kaikki blogitekstit löydät kategoriasta “Aasiblogi”. Jos kiinnostuit lähettämään oman tekstisi, laita materiaali sähköpostitse aasiyhdistys@gmail.com. Tämän blogitekstin kirjoitti Nina Axi-Timmerbacka.