Aasiyhdistyksen hallitus kokoontui 31.1.2015

Yhdistyksemme vuosikokousta vietettiin lauantaina 31.1.2015. Hallituksen ulkopuolisia jäseniä ei paikalle saapunut vaikka kokouksen emäntä ja samalla yhdistyksen sihteeri Nora loihti meille loistavat ruuat. Kerron seuraavassa hieman siitä, miten hallitus kokoontuu ja toimii ja miten asioista päätetään.

Knud’s Rudolg ja Lundas Hälge, omistaja Nora Sipilä

Vuosikokous menee aina samalla kaavalla ja siinä käsitellään tietyt asiat mm erovuoroisten hallituksen jäsenten jatko ja uudien tyyppien ottaminen tilalle jos joku erovuoroisista ei halua jatkaa. Varsinaiset jäsenet (6 hlö) ovat erovuorossa kahden vuoden välein ja varajäsenet (meillä käytännössä toimivat noin muuten kuten varsinaisetkin jäsenet, varajäseniä on 2 hlö) erovuorossa vuoden välein. Hallituksen toimintaan otetaan uudet ihmiset yleensä varajäseninä niin uusi jäsen voi vuoden verran katsella toimintaa ja päättää sitten jatkaako remmissä. Tähän asti kaikki ovat jatkaneet.

Vuosikokouksessa päätettiin jäsenten lisäksi jäsenmaksun suuruudesta joka on edelleen 20 euroa. Lisäksi meidän on kirjoitettava vuosittain toimintakertomus ja mietittävä toimintasuunnitelma ja budjetti seuraavalle vuodelle, eli nyt katsoimme jo vuotta 2016. Tämä siksi koska meillä on säännöissä vain yksi sääntömääräinen kokous vuodessa niin meillä ei ole pakollista syyskokousta jossa olisimme lyöneet lukkoon suunnitelman vuodelle 2015.

Vuosikokouksessa ei käsitelty muita asioita ja sen jälkeen alkoikin hallituksen kokous joka käytiin läpi paikalle saapuneiden 5 henkilön voimin. Suunnittelimme tulevaa vuotta ja päätimme joistain asioista, mm näistä:

• Pitkäkorvat-lehden juttusuunnitelma käytiin läpi ja sovittiin kirjoittajia jutuille. Facebookissa kysyimme juttuehdotuksia etukäteen ja saamme melkein kaikki varmasti toteutettua ja loputkin, jos löydämme pätevän asiantuntijan antamaan haastattelun tai sitten hyvät lähteet. Lehdet ilmestyvät maaliskuussa, elokuussa ja joulukuussa.
  • Juteltiin aasinhoito-oppaasta ja jos resurssit riittävät, kokoamme n 24 sivuisen värillisen oppaan jossa olisi tietoa aasin hoidosta hyvin perustasolla. Opas lähetetään kaikille nykyisille jäsenille ja uudet jäsenet saavat sen liittyessään yhdistykseen. Opas on toki myynnissä myös messuilla.
  • Kehitämme siis liittymispaketin, joka lähetetään uusille jäsenille.
  • Kävimme läpi tulevan Englannin matkan tilannekatsauksen. Meillä oli jo reilu vuosi sitten Pitkäkorvissa pieni juttu International Donkey Weekistä, jonka järjestää Donkey Sanctuary. Tuolloin ilmottautui yksi jäsen mukaan jos reissu järjestetään. Jouduimme aikataulusyiden vuoksi aikaistamaan reissun pääsiäiseksi ja kahdeksan reissureimaa on lähdössä mukaan. Kävimme läpi viimeisimmän hotellivarauksen ja reissun melko lopullisen budjetin. Reissussa tutustumme New Forestin aaseihin, Sidmouthin Donkey Sanctuaryyn ja näemme miten The Donkey Breed Society toimii. Vietämme myös yhden vuorokauden Lontoossa.
  • Aasitilojen avoimista ovista kysyimme Teiltä, mikä elokuun lauantai olisi hyvä. 1.8. sai ehdottomasti eniten kannatusta (13 vastaajaa joista yhdelletoista kävi se päivä. Muut päivät saivat yhteensä viisi kannatusta.) Juttelimme päivän aikataulusta, osa oli viime kesän palautteissaan toivonut aikaisemmin, toiset myöhemmin. Emme voi koskaan miellyttää kaikkia joten aikatauluksi jätettiin 11-14.00 kuten viime kesänäkin. Aasiyhdistyksen toimesta tehdään jälleen juliste ja markkinoidaan tapahtumaa maanlaajuisesti.
  • Hihkushopin työnjako tehtiin uusiksi, jotta voimme jatkaa sen pyörittämistä. Se on yhdelle ihmiselle iso urakka laskuineen ja toimituksineen. Hihkushopin tilaukset toimitetaan jatkossakin kerran kuussa, päivät päätetään mahdollisimman pian ja tilauslomake ilmestyy taas sivulle.
  • Keskustelimme jonkin aasienavustusjärjestön tukemisesta. Näyttävimmin töitä aasien eteen tekevät The Donkey Sanctuary ja The Brooke. Donkey Sanctuary huolehtii hylätyistä ja kodittomista aaseista, mutta toimii myös kehitysmaissa. The Brooke toimii kehitysmaissa kouluttaen ihmisiä ja tarjoamalla lääkärinhoitoa ja lääkkeitä aaseille, muuleille ja hevosille. Donkey Sanctuarylla on erittäin näppärä adoptoimisohjelma ja hallitus valitseekin nyt nimikkoaasin. Toki tukemme käytetään kaikkien aasien hyväksi eikä pelkästään valitsemallemme aasille. Jatkossa kirjoitamme nimikkoaasin kuulumisista Pitkäkorvissa.
  • Kulukorvauksia on tähän asti maksettu sen mukaan, millainen taloudellinen tilanne meillä on. Nytkin päätimme kulukorvauksista viimevuoden ja kuluvan vuoden osalta ja tilanne katsotaan aina vuosittain eteenpäin. Kulukorvauksia voi hakea takautuvasti viime vuodelta jos toit aasin messuille (HHF ja ELMA) vuonna 2014 ja vuonna 2015 kulukorvauksia maksetaan jos tuot aasin messuille tai tulet itse päiväksi messuständille hommiin. Kulukorvauslomake löytyy täältä.
SONY DSC

Hälge on jo ihan aikuisen näköinen!

Aasiyhdistys toimii todella pienen porukan voimin ja haluaisimme järjestää vaikka mitä, mutta esimerkiksi aasileirin ja aasipäivän järjestäminen vie todella paljon aikaa ja on paljon sovittavia asioita. Usein on myös käynyt niin että leiri on ollut lähellä peruuntumista ja vasta viimetipassa olemme saaneet leiriläisiä ja aaseja tarpeeksi. Paitsi tämän kesän osalta kun kesälle 2015 kaavailtu leiri peruttiin osallistujien vähyyden takia. Koska toimimme aina toisten tiloissa, tallinomistaja tarvitsee ajoissa tiedon, järjestyykö leiri vai ei

Olemme tänä vuonna kysyneet mielipiteitänne muutamaan juttuun Facebookin tai sähköpostin kautta ja olemme saaneetkin yllättävän paljon vastuksia, kiitos niistä! Suunnittelimme viime vuonna hieman suuremman kyselyn tekemistä, mutta kun kysyimme palautetta jäsenlehdestä, saimme korkeintaan kaksi vastausta. Päätimme jättää kyselyn tekemättä mutta postaamme sivuille 1-5 kohdan minikyselyitä joilla voimme hieman kartoittaa esimerkiksi aasien vuoluväliä Suomessa lehtijutun pohjaksi. Toivomme toki mahdollisimman runsaasti vastauksia!

Saamme ideoita toimintaan useimmiten hallituksen sisältä. Aasitilojen avoimet ovet jalostettiin vuosi sitten vuosikokouksen jälkeen, mutta idea tiloihin tutustumisesta oli heitetty ilmoille jo aikaisemmin muodossa ”vietä päivä aasitilalla”. Tämän jälkeen ideaa kehitettiin vielä Suomen aasikartaksi jolta voi selailla aasitiloja, joihin voi etukäteen sopimalla mennä tutustumaan. Silti tilausta on myös Aasitilojen avoimille oville, joten koordinoimme ne uudestaan.

SONY DSC

Erilaisia juttuja on helpointa kokeilla ensin pienellä porukalla. Aasileirikin sai alkunsa siitä kun aasinomistajat asuivat ympäri Suomea ja aaseille tulee pitkä päivä näyttelyyn. Meille tarjottiin mahdollisuutta yöpyä Inkoossa ja ensimmäisessä leirissä olikin hyvin tee-se-itse meininki. Sen jälkeen leirit ovat paisuneet. Englannin reissu on myös täysin tee-se-itse matka ja kukin maksaa itse lentonsa ja hotellinsa eli Aasiyhdistys ei ole tässä matkassa mitenkään välissä tilittämässä ja maksamassa majoituksia tai lentoja. Saimme sopivan porukan kasaan ja menemme yhdessä katsomaan aaseja ja tutustumaan Englannin toimintaan.

Jätimme hautumaan ajatuksen aasienkoulutuspäivistä, eli aasilliset kokoontuvat aasien kanssa jonkin tallin kentälle tai maneesiin treenaamaan päiväksi ennalta sovittuja asioita, ajo, ratsastusopetus, agility, yleinen käsittely jne ohjaajan johdolla tai itsenäisesti. Osalle omistajista on helpointa lähteä koko viikonlopuksi, osalle päivän reissu on helpointa järjestää. Mitä mieltä sinä olisit tällaisista täsmäkoulutuksista ja kuinka pitkälle olisit valmis lähtemään aasisi kanssa? Tiedätkö jo ennalta hyvää kouluttajaa jonka kanssa voimme lähteä viemään asiaa eteenäin? Kysymme tätä kevään aikana Facebookin ja sähköpostin kautta, joten muistathan vastata.

Terkuin, Kaisa Määttänen, pj
Kuvissa aasit Knud’s Rudolf ja Lundas Hälge