Aasimaailman vahvat naiset

Aasimaailmassa on ainakin kaksi kovaa nimeä, jotka ovat parantaneet työtä tekevien aasien oloja. Elisabeth Svendsen ja Dorothy Brooke. Sattumaa tai ei, molemmat naiset ovat syntyneet Englannissa. Svendsen perusti Englantiin Donkey Sanctuaryn eli suomalaisittain aasien vanhainkodin. Brooke taas alkoi tehdä työtä heitteille jätettyjen hevosten ja muulien pelastamiseksi.

Dorothy Brooke ruokkii hevosta perustamassaan hevossairaalassa.

Dorothy Brooke perusti ensimmäisen hevossairaalan Kairoon 1934, myöhemmin nimeksi muutettiin The Brooke Hospital for Animals. Toiminta laajeni ja Brooke toimii nykyään kansainvälisesti. Pääkonttori sijaitsee Lontoossa.

Ensimmäisen maailman sodan jälkeen Egyptiin jäi paljon vanhoja sotahevosia joita ei voinut joko tuontirajoitusten tai kustannusten takia kuljettaa takaisin kotimaahansa. Yli 12-vuotiaat lopetettiin ja sitä nuoremmat myytiin. Hevosista tuli työjuhtia. Dorothy Brooke muutti miehensä kanssa Kairoon 1930 ja hän näki kuinka huonoissa oloissa hevosia pidettiin. Tässä vaiheessa suurin osa oli tietenkin jo kuollut, mutta seuraavien vuosien aikana Brooke onnistui ostamaan 5000 hevosta ja muulia. Hän sai toiminnalle rahoitusta Englannista kirjoittaessaan artikkelin hevosten oloista Morning Postiin. Egyptiin perustettiin ostokomitea, jonka vastuulla oli etsiä ja lunastaa vanhoja sotahevosia. Eläimiä tunnistettiin polttomerkkien ja muiden tuntomerkkien perusteella ja omistajalle maksettiin sellainen korvaus että hän pystyi ostamaan uuden kuormajuhdan vanhan tilalle.

Old Bill oli yksi ensimmäisistä pelastetuista sotahevosista.

Suurin osa ostetuista hevosista ja muuleista olivat erittäin huonossa kunnossa joten ne tarvitsivat ensisijaisesti lepoa ja ruokaa. Niitä hoidettiin lempeästi ja rakkaudella. Brookella olikin edessään rankka tehtävä. Joka perjantai Dorothy kävi läpi ostettuja hevosia ja päätti mitkä lopetetaan. Ja suurin osa lopetettiin, vain harva kuljetettiin Englantiin viettämään eläkepäiviä. Brooke tarjosi näille kaltoinkohdelluille hevosille runsaasti ruokaa, rakkautta ja huolenpitoa ja lopetti ne. Se jos jokin on suurta rakkautta näitä kaltoinkohdeltuja hevosia kohtaan!

Sotahevosprojekti kesti neljä vuotta, 1930-1934 ja samalla perustettiin Old War Horse Memorial Hospital, joka myöhemmin sai nimekseen The Brooke Hospital for Animal. Tämä sairaala on edelleen olemassa, toki päivitetty nykyaikaiseksi klinikaksi vuosien varrella. Brooket asuivat tämän jälkeen myös Intiassa Dorothy vieraili säännöllisesti Egyptissä ja toiminta jatkui sielläkin. Dorothy kuoli 1955 kotonaan Kairon lähellä.

Toiminta ja jatkuu edelleen. Brookella on pysyviä sairaaloita ja liikkuvia klinikoita joilta annetaan hoitoa ja opastusta ilmaiseksi. Työtä tehdään muun muassa Intiassa, Etiopiassa, Pakistanissa ja Keniassa Egyptin lisäksi.

Elisabeth Svendsen syntyi 1930. Ensimmäisen aasinsa hän osti 1969 ja tarkoituksena oli kasvattaa aaseja. Hän kuitenkin näki eläinmarkkinoilla huonosti kohdeltuja aaseja ja yritti ostaa surkeinta itselleen, onnistumatta. Hän perusti kuitenkin Donkey Sanctuaryn ja 1973 hänellä oli 38 aasia. Hän ei suinkaan ollut ensimmäinen aasienpelastaja Englannissa vaan pieniä sanctuaryjä oli eri puolilla maata. Kuten oli Violet Philpinillä joka kuollessaan testamenttasi aasit Svendsenille. 1974 Svendsenillä oli yhtäkkiä 204 uutta aasia ja hän jätti työnsä omistamassaan hotellissa.

Elisabeth Svendsen Panchon kanssa 1986. Kuvaajana Mike Hollist. Vedokset ovat esillä Sidmouthin Donkey Sanctuaryn videohuoneessa.

Donkey Sanctuaryn pääpaikka on Sidmouthissa Devonissa ja toimipisteitä on runsaasti Englannissa ja Euroopassa. Aaseja on porteista kulkenut 14 500 Englannissa ja Irlannissa. Maailmanlaajuisesti Donkey Sanctuaryllä on projekteja Egyptissä, Etiopiassa, Intiassa, Keniassa ja Meksikossa. Toiminta on samanlaista kuin Brookellakin eli maissa liikkuu mobiiliklinikoita jotka tarjoavat hoitoa ja opastusta aasinomistajille ilmaiseksi. Vuosittain aaseille tehdään yli 300 000 hoitotoimenpidettä.

SONY DSC

Donkey Sanctuary huolehtii tuhansista aaseista. Toimintaa rahoitetaan mm adoptioaasiohjelmalla.

Svendsen perusti 70-luvulla toisenkin säätiön, Elisabeth Svendsen Trust for Children and Donkeys. Säätiö tarjoaa ratsastusterapiaa erityislapsille.

Elisabeth Svendsen jättäytyi eläkkeelle 2007. Hän kuoli kotonaan 2011. Toiminnasta vastaa hänen poikansa, Paul Svendsen.

Erilaiset toimintatavat

Brooke toimii antaen kavioeläimille ilmaista hoitoa sekä neuvontaa omistajille. Donkey Sanctuary aloitti ottamalla kaltoinkohdeltuja aaseja huostaan. He ottavat aaseja myös pitovaikeuksien takia ja pieni osa annetaan uusiin koteihin. Lisäksi Donkey Sanctuaryllä on Brooken tapaan liikkuvia klinikoita. Molemmat toimivat hyväntekeväisyysjärjestöinä ja ne saavat rahaa avustuksina, lahjoituksina ja erilaisilla kampanjoilla. Donkey Sanctuaryltä voi ottaa kummiaasin ja maksaa pienen summan kuukausittain tai koko summan kerran vuodessa. Brookella taas on ”hyvä lahja”-nettikauppa, jossa voi ostaa hevosille ja aaseille esimerkiksi loimen, uudet kengät tai siirrettävän vesiastian. Myös Donkey Sanctuaryllä on nettikauppa, josta voi tilata erilaisia tuotteita itselleen. Tuotot käytetään aasien hyväksi.

Brooken tämän hetkiseen toimintaan on helpointa tutustua Facebookissa, The Brooke. Myös Donkey Sanctuaryllä on erittäin aktiivinen tili, The Donkey Sanctuary.

Lähteet:
Wikipedia, Dorothy Brooke