Pikkuponin AASItallin kesäkuu

Aasivarsat ovat eläinmaailman TOP 10.listalla, ainakin mun mielestä!

Syötävän suloisia pitkine jalkoineen ja korvineen ja maailman suloisin, viaton ilme aasinnaamassa.

Tätä arvokasta taivaanlahjaa saa odotella siitä astutushetkestä vähintään vuoden ja yleensä pari viikkoa ylikin. Ne viimeiset viikot ja etenkin päivät, kun huomaat maidon laskeutuneen ovat aasin omistajalle pitkiä ja piinavia, illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi mieli menee talliin, jopa yöunetkin. Sitten kun saat varsan jo kuivana salaa syntyneenä tai sitten saat seurata koko syntymän ihmeen ja näet märän vastasyntyneen terveen aasivarsan -lottovoitto jossa pakostakin kostuu silmäkulma aina ilosta ja onnesta.

Keisha (2)
Mutta jos kaikki ei mene niin kuin olet odottanut… Näin kävi minulle tiistaina kun aamutallilla kauroja jaoin ja tulin Keishan karsinan eteen ja näin lattialla puruissa ämpärillisen verta! Pulssi nousi ja vaistomaisesti ajatus missä varsa vaikka jo aivot takoi että tämä ei pääty hyvin. Tamman takana makasi eloton ruskea varsan ruumis, ikuisessa unessa-silmät kiinni. Sitä selvästi oli yritetty saada nousemaan ja emä ihmetteli tätä tilannetta itsekkin. Oli ennenkin synnyttänyt ja tehnyt sen hienosti ja hoitanut varsansa täyden kympin suorituksena. Keishaa oli vaikea saada ulos varsan luota ja kaksi päivää se kutsui ja illalla etsi karsinasta. Keishan suurissa silmissä oli valtava suru ja sitä oli vaikea kohdata koska niin myös minulla.

Mutta elämän on jatkuttava, meillä on monta omaa ja vierastakin varsanalkua laitettu tänä kesänä alulle ja tietenkin parasta Keisha -nimensä veroinen iso aasitamma voi nyt hyvin ja tänään kurotteli jo oriin aitaukselle.

Elämä ottaa ja antaa, välillä suurella kouralla!!!

Nina ja Pikkuponin AASItallin väki

PS. Olemme mukana Aasitilojen avoimissa ovissa 1.8.2015!

Pikkuponin AASItalli avoinna yleisölle AINA su klo 11-15 tai sopimuksen mukaan. Hinta 5e/hlö. Aaseja, miniponit,-hevonen, pilkkuponeja, falabella, alpakoita, chinchilloja, kani, minipossu ja kesäisin eläinvauvoja!  Nina Axi-Timmerbacka, Hakalan tila, Uudenkyläntie 52, 12700 Loppi. 040-5057630. www.wolfteams.com. nina@wolfteams.com. TERVETULOA meille – elämäntapana ELÄIMET!

Aasiyhdistys julkaisee eri kirjoittajien blogitekstejä Aasiblogissaan. Tämänkertaisen jutun kirjoitti Nina Axi-Timmerbacka Lopelta. Laita oma juttusi ja kuvat sähköpostilla osoitteeseen aasiyhdistys@gmail.com

One response to “Pikkuponin AASItallin kesäkuu

1. Niin surullista tuo Aasivauvan menetys, seurasin odotusaikaa ihan konkreettisesti paikalla moneen otteeseen. Suuri pettymys Ninalle!