Mikä ihmeen kuiva-aine?

Kerroimme Pitkäkorvat 2/2015 numerossa aasin ruokinnasta. Termi kuiva-aine tai g/kg ka vilahti monessa kohtaa. Mikä ihme tämä kuiva-aine on ja miksi sitä käytetään kun puhutaan eläinrehuista?

Heinässä, oljessa, laidunruohossa, esikuivatussa heinässä ja säilöheinässä on aina jonkin verran vettä mukana. Myös kuiva heinä sisältää aina hieman vettä vaikka ei uskoisi! Heinäanalyyseissä analyysit tehdään aina kuiva-aineen määrään suhteutettuna, sillä vesi ei sisällä ravintoaineita. Näin eri rehujen pitoisuuksia on mahdollista vertailla keskenään, sillä nimenomaan kuiva-aine on se, jota aasi syö ja tarvitsee.

SONY DSC

Mikäköhän on piikkipensaan kuiva-aine?

Veden määrä vaihtelee paljon, esimerkiksi säilöheinän kuiva-ainepitoisuus voi vaihdella 45-85% välillä. Aasi syö rehusta juuri kuiva-ainetta, loppu on vettä. Jos kuivassa heinässä kuiva-aine on 869 g/kg ka, on heinästä 86,9 % kuiva-ainetta, eli vettä on 13,1 %. Esikuivatussa säilöheinässä kuiva-aine voi olla esimerkiksi 600, jolloin vettä onkin jo 40 % heinän painosta.

Aasin elimistö tarvitsee aina saman määrän kuiva-ainetta päivässä, joten kuivaa heinää se tarvitsee kiloissa vähemmän kuin esikuivattua säilöheinää, joka sisältää paljon enemmän vettä. Luonnonvarakeskuksen perusteella luonnonlaidun sisältää kuiva-ainetta vain 210 g/kg ka, loppu on vettä. Aasinomistaja huomaa myös, että aasi juo enemmän vettä syödessään pelkkää kuivaa heinää tai olkea. Laitumella ollessaan aasi saa melkein kaiken veden heinästä eikä sen tarvitse juoda vettä kovinkaan paljon.

Kuvasta näkyy joidenkin karkearehujen kuiva-ainepitoisuuksia. Aasi tarvitsee kuiva-ainetta noin 1,5 % elopainostaan,  eli 200- kiloinen aasi tarvitsee 3 kiloa päivässä. Olkea voi aasille antaa vapaasti, mutta heinästä kuiva-aine tulee täyteen, kun aasille annetaan 3,13 kg. Esikuivattua aasi tarvitsee 5 kiloa ja laidunruohoa peräti 12,29 kiloa! Aivan näin ei kuitenkaan voi ruokkia, sillä luonnonlaitumen energiapitoisuus on aivan liian suuri aasille.

kamaarat

Teksti ja kuvat: Kaisa Määttänen

One response to “Mikä ihmeen kuiva-aine?

1. Päivitysilmoitus: Aasi karppausdieetille eli asiaa sokereista ja kaviokuumeesta | Suomen Aasiyhdistys ry·