Nähtyä ja koettua: Aasi Tampereen keskustan tienoilla!

Totta se on: Tampereen keskustan alueella on nähty aasi! Ja monet ovat nähneet! Mitä ihmettä?

Kyseessä on varsin pitkäaikainen tamperelainen joulutraditio.  Tampereen keskustan liepeillä Finlaysonin alueella sijaitsee ihastuttava idyllinen Tallipiha. Kyseessä ei ole mikään keinotekoinen turistirysä vaan aitoja rakennuksia 1800-luvulta, jolloin tehtaanpatruuna Wilhelm von Nottbeck rakennutti tallipihan hevosiaan ja niiden hoitajia varten. Alue on auki ympäri vuoden, mutta marraskuun lopusta lähtien se toimii Tampereen seudulla asuville todellisena joulukylänä, kun paikalle saapuu käsityöläisiä myymään tuotteitaan, muusikkoja esiintymään, hevonen sekä poni lapsille ratsastettavaksi ja mikä tärkeintä – todellinen joulun tuoja, aasi. Monet aikuisetkin tulevat paikalle ihan jo aasin takia, koska paikka on helposti saavutettavissa kävelykeskustan alueella ja aasi taas tavallisesti Tampereella vaikeasti tavoitettavissa.

Tamperelaisten jouluaasina on toiminut useammankin aasiyhdistysläisen aasi, vuosina 2014 ja -15 paikalla on ansiokkaasti päivystänyt 8-vuotias Ukko-aasi Ikaalisista. Aasi on oleillut pääosin ulkona tarhassa ja klo 17 se on haettu sisään talliin, jossa sitä on voinut käydä tervehtimässä vielä klo 18:aan asti. Tallissa on ollut myös lampaita töitään myyvien käsityöläisten seurana. Aamulla Ukko on laskettu taas ulkotarhaan.  Aasista niin kuin muistakin eläimistä on huolehtinut Tallipihan oma eläintenhoitaja ja osaavaa sijaisapuakin paikalta löytyy.

Ukko02

Tallipihan kannalta yhteistyö Aasiyhdistyksen kanssa on tärkeä, koska yhdistyksellä on tieto sopivalla etäisyydellä asuvista aaseista, aika ajoin kun aasia joudutaan vaihtamaan. Ukkoon on oltu todella tyytyväisiä, koska se on niin rauhallinen, ei näyki  ja antaa mielellään niin lasten kuin aikuistenkin silitellä ja rapsutella itseään. Hyvin todennäköisesti  Ukko on paikalla seuraavassakin Tallipihan joulu -tapahtumassa, sillä myös Ukon omistaja Raimo Rantanen on tyytyväinen yhteistyöhön. Mutta ei niin kivaa paikkaa, ettei se kotia voittaisi – oli kyllä Ukolla iloiset juoksut aitauksessa ja melkoiset hihkunatkin se ilmoille päästi, kun kuuli pitkästä aikaa isäntänsä äänen kotiinhakupäivänä!

Ukko05

Tallipihalla kannattaa pistä
ytyä jo ennen ensi jouluakin. Pysyvissä kojuissa on näet upeita tuotteita myynnissä, halusitpa sitten kotimaista käsityötä, artesaanisuklaata tai ihan vain istuskella kahvilassa. Tallipihan kahvilan moni muistanee Suomen paras leipomo -ohjelmasta.

Tallipihasta ja sen historiasta löydät tarkempaa tietoa osoitteesta www.tallipiha.fi. Sieltä löytyvät myös linkit liikkeiden omille sivustoille.

Teksti ja kuvat: Pia Äyräs

Aasiyhdistys julkaisee eri kirjoittajien blogitekstejä Aasiblogissaan. Tämänkertaisen jutun kirjoitti Pia Äyräs Tampereelta. Laita oma juttusi ja kuvat sähköpostilla osoitteeseen aasiyhdistys@gmail.com