Aasinmaitotilojen aatelia Belgiasta

Aasinmaitotiloja on moneen lähtöön ja useimpien aasienpito ei ole kovin hyvää. Asinerie du Pays des Collines on kuitenkin poikkeuksellinen siten, että aaseista pidetään hyvää huolta ja samalla kun aasitammojen maitoa lypsetään, kasvatetaan myös laadukkaita varsoja. Moni aasirotu on uhanalainen, koska aaseja ei enää käytetä maataloudessa työjuhtina, joten aasinmaitotilat voisivat halutessaan toimia myös tärkeinä rodun säilyttäjinä.

Aasitila sijaitsee Belgian länsipuolella Hainautin provinssissa. Tila on  The Pays des Collines Natural Parkissa, myös aasit pääsevät laiduntamaan kansallispuiston maisemiin.

asinerie11

Tilan sijainti

Tila sai alkunsa 1998, kun Marie Denys perusti tilan tarkoituksenaan kasvatta aaaseja, maito tuli mukaan kuvioihin hieman myöhemin. Hän oli samalla toinen kahdesta aasitilallisesta, joka toi aasinmaidon takaisin Eurooppaan. Tätä ennen ei tiloja juurikaan ollut ja aasinmaito oli unohdettu tuote. “Aasi on reilu, älykäs, herkkä ja hauras. Se on antelias, voimakas ja kuitenkin erittäin taitava ja uskollinen. Ihmisen paras kumppani”, Marie kertoo tilan kotisivuilla.

asinerie09

Marie teki unelmastaan totta miehensä Olivierin kanssa, ja he täyttivät päivänsä ja elämänsä aasien kasvatuksella. Marien ja Olivierin poika Corentin Denys tuli mukaan toimintaan 2010 ja Louise, heidän tyttärensä, opiskelee edelleen mutta toivottaa vierailijat tervetulleeksi tilalle sunnuntai-iltapäivisin. Tilalla saa vierailla joka sunnuntai 14-18.00 ja sisäänpääsy on ilmainen.

asinerie08

“Tilallamme kasvatetaan pääasiassa isoja aasirotuja. Meillä on poitounaaseja, martina francoja, katalonialaisia ja portugalilaisia aaseja. Olemme myös tehneet oman risteytyksen ja saaneet aikaan kauniin ison aasin, jota kutsumme nimellä Grand Gris des Collines”, Corentin kertoo.

Jotta tamma voisi tuottaa maitoa, on sen tietenkin tultava tiineeksi ja varsottava joka vuosi. Corentin kertoo, että emää aletaan lypsää vasta, kun varsa on kahden kuukauden ikäinen tai myöhemmin jos aasivarsa ei ole vielä valmis syömään riittävästi muuta ruokaa. Aasit ja varsinkin varsat saavat vitamiinipitoista lisäruokaa, jotta niiden kasvu ei varmasti vaarantuisi siksi, että emää lypsetään myös ihmisten tarpeisiin.

asinerie10_therese_magnusson

Lypsyhetki. Tästäkin kuvasta näkee kuinka hyvin aasien kaviot on hoidettu. Kuva: Therese Magnusson

“Erotamme varsan emästään arkipäivinä päivän ajaksi, jotta voimme lypsää emää”, Corentin kertoo käytännön järjestelyistä. “Tämä tarkoittaa sitä, että varsa on emänsä kanssa vapaasti illat, yöt ja viikonloput. Viikonloppuisin emme siis lypsä tammoja ollenkaan.

Aasivarsoja pidetään erittäin kauan emiensä kanssa, yleensä yli vuoden. Silloin tamma tuottaa maitoa pidempään, ja tästä on hyötyä sekä varsalle että lypsäjälle. Maitoa tulee siis enemmän, ja varsa saa olla emänsä kanssa ihan siihen saakka, kun tamma varsansa itse vierottaa. Luonnollinen vieroitus tapahtuu yleensä varsan ollessa noin vuoden ikäinen.

“Tammamme lypsävät maitoa noin kymmenen kuukauden ajan noin kaksi litraa päivässä, ja ne lypsetään yleensä kahdesti päivässä, joskus kolme”, Corentin kertoo.

asinerie07asinerie06

Tilalla asustaa tällä hetkellä noin 150 aasia, eli varsojakin syntyy melkein tämän verran joka vuosi. Omille uusille emätammoille ei enää ole niin suurta tarvetta, joten melkein kaikki varsat myydään vieroituksen jälkeen. Tilalla on erittäin hyvä maine, joten aasivarsat menevät hyvin kaupaksi, vaikka tilan kotisivujen Myytävät aasit-sivu laahaakin päivittämättömänä ajasta jäljessä. Aasien ostajat pääsevät näkemään kaikki aasit sunnuntaisin, kun tila on avoinna yleisölle. Corentinin mukaan suurin osa aasikaupoista tehdäänkin silloin.

Tilalta on myyty aaseja myös ulkomaille, tällä hetkellä pohjoisimmaksi myyty aasi asuu Tanskassa. Aasit maksavat 1500-2500 euroa, ja niitä myydään mielellään myös Suomeen ja muihin pohjoismaihin. Kuljetuskustannus Belgiasta on noin 1000 euroa. Tilalta myydään sekä varsoja että vanhempia aasitammoja, jotka eivät enää tiinehdy.

”Koska tilallamme on suurempia aasirotuja, astutamme emätammat ensimmäisen kerran niiden ollessa nelivuotiaita jolloin ne saavat varsan viisivuotiaine” Corentin kertoo tammojen käytöstä.

asinerie04asinerie03asinerie02

Monilla aasinmaitotiloilla ei aasien hoitoon ja varsinkaan kavioiden hoitoon kiinnitetä mitään huomiota. Tällä tilalla asiaan kiinnitetään kuitenkin oikeasti huomiota, ja Corentinin mukaan heillä onkin parhaiten hoidetut aasien kaviot maailmassa. “Kengittäjä tulee kahdesti viikossa, ja pyrimme siihen, että jokaisen aasin kaviot vuollaan vähintään kerran kolmessa kuukaudessa. Eläinlääkärimme nauraakin, että suhtaudumme aaseihimme kuin ne olisivat kilpahevosia!” Corentin kertoo.

asinerie01

Aasinmaitoa pidetään elämän eliksiirinä. Siinä on erittäin hyvät ravintoaineet, ja se sopii hyvin kosmetiikan raaka-aineeksi. Kuuluisin aasinmaidossa kylpijä oli Kleopatra. Aasinmaito on  ravintoaineiltaan lähellä äidinmaitoa. Tilalta ei kuitenkaan saa ostettua suoraan aasinmaitoa, vaan maitoa käytetään saippuoiden ja ihonhoitotuotteiden valmistamiseen. Saippuoissa aasinmaitoa on noin 27 %, ihonhoitotuotteissa kuten kasvojen pesuaineissa 20 % ja  rasvoissa 10 %. Maito muutetaan lypsämisen jälkeen jauhemaiseen muotoon, mikä auttaa sen säilymistä ja helpottaa jatkokäsittelyä.

Tilan tuotteita voi ostaa heidän verkkokaupastaan . Saippuat ovat aasin muotoisia ja maksavat noin 6 euroa. Ihonhoitotuotteet ja pesuaineet ovat noin 20 euroa.

Toimituskulut ovat Suomeen 19,50 jos tilaus on alle 130 euroa. Jos tilaus on enemmän kuin 130 euroa, ovat toimituskulut ilmaiset.

Tuotteita jälleenmyy myös Therese Magnusson omassa liikkeessään ja verkkokaupassaan Ruotsissa (http://re-creation.se). Verkkosivujen kautta tilaus ei Suomeen ainakaan vielä onnistu, mutta Therese vakuutti tilauksen onnistuvan jos sen tekee sähköpostitse.

Tuotteita on mahdollisesti ostettavissa Aasiyhdistyksen ständiltä Elma-messuilta marraskuussa isänpäiväviikonloppuna!

Tilan yhteystiedot:

Château des Mottes 7911
Frasnes-lez-Buissenal
Belgia
GPS : N 50°40’48” – E 3°38’12”
Aasien ostaminen/kasvatus : marie.tack@asineriedupaysdescollines.be

Teksti: Kaisa Määttänen
Kuvat: Asinerie du Pays des Collines ja Therese Magnusson

One response to “Aasinmaitotilojen aatelia Belgiasta

1. Päivitysilmoitus: Parhaat joululahjat Hihkushopista | Suomen Aasiyhdistys ry·