Pikkuponin AASItallin marraskuu ja joulukuu

Marraskuussa jo talvi tuntui tulevan, välillä miinusta 15 ja taas 0 keliä. Tuollainen ilmanlaatu on tosi epämiellyttävää ja ankaraa
eläimille, niin omillekin kuin luonnossakin eläjille. Ja ei se syksyn kiire mihinkään kadonnut, sai mennä talli- ja kennelin töissä pää kolmantena jalkana vai kuinka se sanonta menee…? Joo, itsehän olen elämäni tälläiseksi tehnyt!

Joulukuussa jouluviikolla lähti iki-ihanat aasivarsat, velipuolet Kuukivi ja Ukkonen pohjoseen Tuulin omistukseen.

Nämä aasivarsat veivät palan sydämestäni mukaansa, en unohda heitä ikinä! Onneksi pääsivät yhdessä jatkamaan aasinelämää parhainpaan kotiin mitä toivoa voi!

Moni kyselee että kuinka voin luopua susikoiran pennuista, joita meillä on 2-3 pentuetta vuodessa, niillehän on valittu myös hyvät kodit, eli silloinhan luopuminen ei ole vaikeaa. Mutta kyllä aasivarsasta luopuminen ottaa koville, se on pakko myöntää!

Usein Pitkäkorvat lehdessä on laumakäyttäytymisestä juttua, miten se eroaa kun yhdessä pidetään heppoja/poneja aasien kanssa. Meillä on 10 kavioeläintä yhdessä aitauksessa päiväaikaan eli 4 miniponia/miniheppaa ja 6 pitkäkorvaa, jossa mukana isokin aasi. Niin kyllä pikkuiset karvapallot määräävät mistä kasasta heinää  syövät ja milloin aasien on väistettävä ja koska aasit saavat hörppiä lämmintä vettä. Laumassa on kaikki tammoja paitsi poniori ja poniorivarsa. Yllätys tuleekin tässä: eräs aasitamma ikää vasta 2 vuotta (2016)on alkanut ”imettämään” samanikäistä ponikaveria. Tällä aasitammalla on oikeus olla minien kaverina, sitä ei ajeta ikinä pois mistään!

Tässä tulee uudelle vuodelle HYVÄ neuvo niille, jotka saavat elää aasien lähellä: puhu hiljaa aasille, puhu huomena vielä hiljenpaa, kuiskaten ihan, jne… näin saat ihan lähellesi sen rakkaipasi: AASIN!

Ps.Tämä sääntö toimii kaikkien eläinten kanssa! KAIKILLE AASIN TUOKSUISTA UUTTA VUOTTA 2017!

nett-kuva

img_6212

Pikkuponin AASItalli avoinna yleisölle AINA su klo 11-15 tai sopimuksen mukaan. Hinta 5e/hlö. Aaseja, miniponit,-hevonen, pilkkuponeja, falabella, alpakoita, chinchilloja, kani, minipossu ja kesäisin eläinvauvoja!  Nina Axi-Timmerbacka, Hakalan tila, Uudenkyläntie 52, 12700 Loppi. 040-5057630. www.wolfteams.com. nina@wolfteams.com. TERVETULOA meille – elämäntapana ELÄIMET!

Aasiyhdistys julkaisee eri kirjoittajien blogitekstejä Aasiblogissaan. Tämänkertaisen jutun kirjoitti Nina Axi-Timmerbacka Lopelta. Laita oma juttusi ja kuvat sähköpostilla osoitteeseen aasiyhdistys@gmail.com