Aasileiri to-su 3-6.8.2017 Mikkelissä

Järjestämme aasileirin pitkän tauon jälkeen tänä kesänä! Leiripaikkana toimii Heikkilän Yrttitila Mikkelissä. Heikkilässä asustaa kaksi omaakin aasia, joita voimme tarvittaessa lainata leiriläisille. Lisäksi tallilla on kolme omaa hevosta.

Tallissa on käytössämme neljä suurta karsinaa ja lisäksi aasinpitäviä tarhoja, joten tila ei tule aaseilta loppumaan. Käytössämme on myös aidattu kenttä ja turvallisia maastoja. Ja jopa ranta, jossa voimme kokeilla aasien uittoa! Aasien heinät kuuluvat leirin hintaan, joten omia paaleja ei tarvitse kuljettaa.

Majoitusta ei tällä kertaa ole mahdollista saada leiripaikasta, mutta olemme varanneet kesämökin 15 kilometrin päästä leiripaikasta. Matkan taitamme kimppakyydein. Majoituksen voi hoitaa myös itse esimerkiksi Visulahdesta, joka sijaitsee noin 15 kilometrin päässä leiripaikasta.

tammela_2009

Kuva: Kaisa Määttänen

Leirin alustava ohjelma

Torstai 3.8.2017.

Aasit ja ihmiset voivat saapua Heikkilään klo 15.00 alkaen. Majoitamme aasit ja katsomme tallitilat läpi. Aaseilla on nyt hetki aikaa levätä kuljetuksen päätteeksi.

Klo 16.00 kokoonnumme yhdessä yrttipuodin luentotilaan nauttimaan pientä purtavaa ja juotavaa (Aasiyhdistys hankkii). Tutustumme toisiimme ja Kaisa Määttänen pitää ensimmäisen osan aasiluennosta.

Klo 18.00 menemme takaisin aasien luo tutustumaan niihin. Harjaillaan aaseja ja käydään niiden kanssa tutustumassa ratsastuskenttään ja ympäristöön.

Viimeistään klo 20.00 jätetään aasit yöpuulle ja lähdetään majoittamaan itsemme. Aasiyhdistyksen mökkimajoitukseen tulijoille lämmitetään sauna!

Perjantai 4.8.2017

Klo 9.00 saapuu paikalle agilitykouluttajamme Riina Harinen. Riina on koulutukseltaan hevostenhoitaja, mutta on sen lisäksi opiskellut hevosten kouluttamista Tuire Kaimion, Minna Tallbergin, Aino Koivukunnaksen, Noora Ehnqvistin ja Kalev Tyllisen opissa. Näistä ensin mainitut kouluttavat hevosia positiivisen vahvistamisen keinoin ja Kalev Tyllinen on varsinainen agilityguru.

Riina pitää ensin luentotilassa hieman teoriaa ja sen jälkeen Riina opettaa aina puoli tuntia kerrallaan kahta aasikkoa. Näin jokainen saa tarpeeksi yksilöllistä opetusta ja muut pääsevät seuraamaan muiden etenemistä.

Klo 12.00 siirrymme autoilla kimppakyydein Siiskosen kotileipomolle lounastamaan (omakustanne, seisova pöytä, myös erikoisruokavaliot).

Klo 13.00 jatkamme Riinan ohjauksessa harjoituksia ja aamupäivällä harjoitelleet aasit ovat taas uudessa terässä.

Klo 16.00 saatamme agilityharjoitukset päätökseen ja siirrymme ulkoa luentosaliin ja Kaisa jatkaa aasiluentoaan parin tunnin ajan.

Klo 18.00 otamme hetken levänneet aasit matkaan ja kävelemme niiden kanssa uittorannalle! Kokeillaan menevätkö aasit veteen kun Heikkilän issikkatamma Disa on näyttämässä mallia.

Laitamme saunan lämpiämään Aasiyhdistyksen mökkimajoitukseen tulijoille.

Lauantai 5.8.2016

Lauantaina vietämme Aasipäivää Heikkilässäkin. Aasipäivä on avoinna yleisölle klo 11-14.00. Päivän on tarkoitus olla kaikille osallistujille mukava ja stressitön ja valmistelemmekin runsaasti kilpailuluokkia jotta jokainen pääsee osallistumaan ja testaamaan edellispäivänä opittuja agilitytaitoja!

14.30 ajamme kimppakyydein myöhäiselle lounaalle Siiskosen kotileipomoon (omakustanne, seisova pöytä, myös erikoisruokavaliot).

15.30 Kaisa luennoi aasiluennon loppuun

17.00 jatkamme aasien kanssa. Rakennamme kentälle irtohypytyskujan aaseja varten ja kokeilemme jos ne innostuisivat hyppäämään!

18.00 on ohjelmassa rantasauna Heikkilän tilalla kaikille halukkaille. Aasiyhdistys järjestää saunalle pientä purtavaa ja juotavaa.

Sunnuntai 6.8.

9.00-14.00 on ohjelmassa maastakäsittelyä Mia Jurvalan ohjauksessa. Mia on kouluttanut hevosia jo vuosia ja on aktiivisesti mukana Hevostaitoliiton toiminnassa. Hevostaitoliitto on muun muassa aloitellut kilpailutoimintaa maastakäsittelyn merkeissä ja lauantain kilpailupäivässä onkin tarjolla aaseille sopivaksi muokattu rata!

Seuraava ote on Mian kotisivuilta:

”Hevosen maastakäsin koulutus on tärkeä osa hevosen oppimista.

Hevosella ei ole sisäänrakennettuna sitä, miten sen tulee käyttäytyä ihmisen kanssa, joten joka ikinen asia pitää opettaa. Miten kävellään narussa, voiko ihmistä purra, onko loimi pelottava, mikä on traileri, miltä tuntuu kun jalkoihin lasketaan vettä vesiletkusta.

Ihminen pitää näitä asioita itsestään selvänä, eikä hevosta ole tilanteeseen koulutettu. Siitä lähtee kerääntymään ongelmien vyyhti. Hevosta alkaa pelottaa, ihminen ei oikein tiedä miten reagoida, joten ihmistä alkaa joko pelottaa tai ärsyttää. Pikkuhiljaa on väärinymmärrysten, ärsyyntymisien ja pelkojen oravanpyörä molemmin puolin valmis.

Minun työni on sekä opettaa hevosille uusia asioita, että viheltää peli poikki parivaljakon kanssa, joilla on sukset mennyt jo ristiin. Autan hevosten kanssa, joilla on lastaamisessa hankaluutta ja kengityspulmiin annan apuja. Oikeastaan niin pientä pulmaa ei olekaan missä ei voisi auttaa, koska mitä pikemmin ihminen ymmärtää, että homma ei ole raiteillaan, sitä pienempi työ sekä minulla että omistajalla on.

Erilaiset pelkotilat ovat todella yleisiä ja sitten on toki niitä hiukan tuhmiksi päässeitä polleja, joille joudutaan asettamaan uusia rajoja ja opettamaan uudenlaisia käytösmalleja.”

Jossain kohtaa päivän aikana käymme vielä Siiskosella syömässä.

14.00 tavaroiden ja aasien pakkailu autoihin ja kohti kotia!

Leirin kohderyhmä

Leiri on tarkoitettu täysi-ikäisille aasinomistajlle aaseineen tai aasin hankintaa vakavasti suunnitteleville. Alaikäiset ovat tervetulleita vain oman huoltajansa kanssa. Pystymme järjestämään muutaman leiriaasin aasittomille leiriläisille, eli jokainen aasitonkin saa varmasti käsitellä aaseja reilusti leirin aikana.

Leirin hinta

Leirin hinta riippuu osallistujien määrästä ja siitä, kuuluuko leiriläinen Suomen Aasiyhdistykseen. Jotta leirille voi osallistua jäsenhintaan, on vuoden 2017 jäsenmaksu maksettava ilmoittautumiseen mennessä. Leirihinnat ovat seuraavat

• 10-14 leiriläistä 85e (ei-jäsenet 135e)
  • 15-20 leiriläistä 70e (ei-jäsenet 120e)

Leirin hinta sisältää ohjelman ja ihmisten vakuutuksen leirin ajaksi. Hinta sisältää myös aasien majoituksen ja heinät. Lisäksi tarjoamme pientä purtavaa ensimmäisenä iltana ja saunailtana.

Leirin osallistumismaksun lopullisen suuruuden tiedämme vasta lähempänä leiriä, joten leiriläiset maksavat ensin varausmaksun 50 euroa Hihkushopin kautta. Loppumaksu on laskutetaan noin kuukausi ennen leiriä ja se on suuruudeltaan 20-70 euroa leiriläisten määrästä riippuen. Ei-jäsenten loppumaksu on 70-120 euroa. Majoitus laskutetaan samaan aikaan kuin varausmaksu.

Varausmaksua ei palauteta esteen sattuessa. Loppumaksu voidaan palauttaa esimerkiksi sairauden yllättäessä lääkärintodistusta vastaan.

Majoitus

Majoitus maksetaan erikseen Hihkushopin kautta. Vuokraamamme mökki sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Heikkilän tilalta. Petipaikkoja on 4-5  hengelle ja lisäksi mökissä on mahdollista majoittua patjalla. Tänne mahtuu viisi nopeinta (sänkypaikoille). Omaa majoitusta voi varata esimerkiksi Visulahdesta tai Mikkelin keskustasta. Samaan aikaan järjestetään Asuntomessut Mikkelissä, joten se kannattaa ottaa huomioon majoitusta etsiessä. Majoituksen kanssa kannattaa siis olla nopea.

Majoituksen hinta (sisältää aamupalatarvikkeet) on 80 euroa. Majoitukseen mahtuu viisi nopeinta. Pihalle voi tulla myös telttailemaan niin halutessaan, saunaan pääsee kyllä!

Paikkatilanteen sekä leirille että majoitukseen näet Hihkushopin kautta.

mokki02mokki03

Maksa varausmaksu ilmoittautumisen jälkeen Hihkushopissamme!

Leirin järjestelyistä vastaa Hannamari Tiainen, hannamari.tuomi@saunalahti.fi

Kuvia leiripaikasta