Aasivaellukselle Saksaan!

Teimme Aasiyhdistyksen nimissä aasimatkan Saksaan maaliskuun lopussa. Kohteita meillä oli kaksi, sekä Saksan suurimmat hevosmessut eli Equitana että aasivaelluspaikka noin 70 kilometrin päässä messuilta.

Aasivaellustallin Der Eselbauerin omistaja Frank Noppert toivotti meidät lämpimästi tervetulleiksi ja olimme sopineet parin tunnin vaelluksesta eväiden kera. Paikan päällä aikataulutimme päivän kuitenkin niin, että miellä oli aikaa neljän tunnin vaellukseen. Tästä noin kolme tuntia käveltiin ja meillä oli kaksi pidempää taukoa joiden aikana vierailimme vanhassa luostarissa kakkukahveilla ja söimme omat piknikeväämme.

Frankilla oli viisi aasia, jotka kaikki tekevät vaelluksia yksin, pareittain tai isommissa ryhmissä. Me otimme matkaamme kaikki aasit, tosin vain yhdelle laitettiin kuormasatula ja se kantoi meidän kaikki eväämme. Kesäisin aasit ovat töissä perjantaista sunnuntaihin ja loput päivät ne lomailevat. Vaellukset kannattaa varata hyvissä ajoin koska Frank kertoi että kaikki reissut on ”myyty loppuun”. Suosituin on meidänkin kävelemämme neljän tunnin vaellus. Aasit tekevät sen kahdesti päivässä.

Reissua taitetaan kuitenkin rauhalliseen tahtiin ja aaseilla on todella usein ruokataukoja, esimerkiksi aina silloin kun kapealla polulla on päästettävä pyöräilijöitä ohi.

Aasit oli hienosti opetettu. Ne eivät syöneet (ainakaan usein) omin lupineen. Frank piti myös meidät ojennuksessa ja käski meidän nostaa aasin päät ylös jos ne omin lupineen alkoivat syömään. Tietyllä käskysanalla aaseilla oli lupa syödä.

Aasiyhdistys suosittelee Der Eselbaueria lämpimästi vierailukohteeksi! Tila sijaitsee noin 85 kilometrin päässä Düsseldorfista, aivan Hollannin rajan lähellä.

Voit lukea vaelluksesta lisää seuraavasta Pitkäkorvat lehdestämme. Jos et vielä ole Suomen Aasiyhdistyksen jäsen, liity jäseneksi täällä niin saat lehden kotiisi.

Teksti: Kaisa Määttänen
Kuvat: Kaisa Määttänen ja Teija Jokinen