Kuulumiset aasileiriltä!

Järjestimme pitkästä aikaa aasileirin tänä kesänä ja paikaksi valikoitui Mikkelissä sijaitseva Heikkilän yrttitila. Tilalla asuu omasta takaa kolme hevosta ja kaksi aasia, mutta tilaa saatiin hyvin järjestymään myös leiriläisten aaseille, hevoselle ja muulille. Meitä leiriläisiä oli yksitoista ja pitkäkorvia oli paikalla yhteensä kuusi. Yhdellä aasilla oli mukanaan sen seuraissikka.

Torstaina tutustuimme paikkaan ja kävimme hieman tutustumassa ratsastuskenttään. Teimme helppoja agilityesteitä ja temppuja, jotta olisimme iskussa perjantaita varten, jolloin paikalle tuli agilitykouluttajamme Riina Harinen. Riina kertoi meille perusteita positiivisesta vahvistamisesta ja siedättämisestä. Tarkoituksemme oli siedättää aaseja esteisiin niin, ettei niille missään kohtaa tule liikaa uutta. Halusimme siis pitää stressitasot mahdollisimman matalina. Aaseja tietenkin palkittiin kun ne rohkeasti suorittivat esteitä.

Esteiden vaikeustasoa myös kasvatettiin pikkuhiljaa, eli suoraan emme lähteneet vesimattoa ylittämään.

Kuva: Veera Saarinen

Alla olevalla videolla Riina kertoo ja näyttää miten pienestä uusiin ja pelottaviin asioihin siedättäminen aloitetaan.

Iltapäivällä istuimme vielä luentotilassa kuuntelemassa Riinan teoriapuolta eläintenkouluttamisesta ja allekirjoittaneen luentoa aasinhoidosta. Aasinhoitopäivän luentomateriaali oli siis käytössä myös aasileirillä, mutta koska leiriläiset olivat jo keskimääräistä valveutuneempia aasi-ihmisiä, kävin materiaalin hieman normaalia nopeammin läpi ja keskityin päivän polttaviin puhenaiheisiin, kuten aasien liikalihavuuteen, jota on Suomessa koko ajan enemmän.

Lauantaina vietimme Aasipäivää ja kaikki pitkäkorvat osallistuivat kilpailuluokkiin. Mukaan osallistui myös yksi aasi lähitallilta. Aina aiemmin Aasipäivä on kestänyt kirjaimellisesti koko päivän, mutta tällä kertaa se oli ohi vajaassa kolmessa tunnissa. Juuri sopivasti kun taivas aukeni ja vettä alkoi sataa. Tilasimme pitsat ja jatkoimme Aasinhoitopäivän teorian parissa.

Kuva: Teija jokinen

Illalla auringon jälleen paistaessa menimme kentälle irtohypyttämään aaseja! Rakensimme kujan ja yritimme innostaa aaseja juoksemaan ja hyppimään matalia esteitä tai puomeja. Aaseja tuntui kuitenkin kiinnostavan enemmän seurustelu toisten aasien kanssa.

Sunnuntaina ohjelmaan oli varattu maastakäsittelyä, mutta koska kouluttaja joutui perumaan tulonsa, kehitimme itse ohjelmaa. Meillä oli mukana etupurkutraileri, joten ajoimme sen kentälle ja treenasimme lastausta. Se on aina takuuvarma kestoaihe, jota ei vain voi treenata liikaa. Talutimme pitkäkorvia ensin trailerin läpi kovasti kehuen ja palkiten, sitten pysäytimme ne keskelle, sen jälkeen askeleen peruutus ja etukautta pois ja lopuksi peruutus kokonaan trailerista ulos. Vaikeutimme tehtävää siis asteittain tarkoituksena pitää eläinten stressitasot tässäkin mahdollisimman matalana. Traileriin meno ei koskaan ole hevoseläimelle luonnollista, luonnossa ne eivät missään tapauksessa menisi pimeisiin ja ahtaisiin luoliin.

Kuva: Teija Jokinen

Kotimatkalle lähdettiinkin vesisateessa, mutta tällä kertaa eläimet lastautuivat hyvin nopeasti ja Muuli taisi kastua eniten. Olin tuonut meidän tallilta agilityesteitä, ja niiden pakkaaminen autoon otti oman aikansa.

Leiri oli jälleen kerran mahtava ja saimme hienosti yhdistettyä leiriläisten omaa osaamista ja ammattitatoa. Leirin osallistujat eivät yleensä ole ”samalla tasolla”, eli osa aaseista suorittaa tehtäviä tuosta vain ja kokeilee jo itsestään, mitä tekemällä saisi palkinnon kun osa aaseista mieluiten seisoo ja katselee tekemättä mitään. Leirin jälkipuinneissa keskusteltiin siitä, saisimmeko leirille tasoryhmät ja leirin ohjelman räätälöityä paremmin kullekin sopivaksi. Joskus tulevaisuudessa voisimme sillisalaatin sijaan keskittyä esimerkiksi pelkästään maastakäsittelyyn, agilityyn tai ajamiseen.

Harmi vain että Suomessa on niin vähän aktiivisia aasinomistajia, että leirin järjestäminen on haastavaa. Tule siis rohkeasti mukaan kun järjestämme leirin seuraavan kerran, tai jos omistat jo leirinpitoon soveltuvat tilat ja aaseja, ole ihmeessä yhteydessä Aasiyhdistykseen! Järjestetään kiva leiri ensi kesälle!

Leiristä on kirjoitettu muutama blogipostaus, joten jos haluat kurkata tarkemmin, mitä tehtiin, kannattaa lukea nämä

Porkkanan voimalla ”Talli täynnä korvahirnuja”

Porkkanan voimalla ”Agilitykoulutusta sateisissa tunnelmissa”

Muuliprojekti ”Agilityäkin voi harrastaa tavoitteellisesti ja vaikeustasoa nostaen”

Muuliprojekti ”Vinkki lastausharjoitteluun; tee siitä aluksi niin helppoa kuin mahdollista”

Muuliprojekti: ”Mitä hevosihminen ei koskaan tekisi? Irtohypyttäisi keskenään toisilleen vieraita eläimiä!”

Muuliprojekti: ”Muuli – vuoden harrasteaasimuuli”