Pitkäkorvissa kiinnosti eniten aasin kouluttaminen ja vähiten yhdistysasiat

Kysyimme jäseniltämme palautetta jouluna ilmestyneestä Pitkäkorvat-lehdestämme. Lehden levikki on noin 120 ja vastauksia saimme 38.

Jouluna ilmestynyt Pitkäkorvat on historiamme paksuin 40 sivullaan ja tarkoituksemme on jatkaa tällä samalla linjalla myös vuonna 2018.  Lehdestä löytyivät seuraavat jutut:

Sivu 4, Aasiuutisia
Sivu 6, Kananlennon Molly ja Uffe
Sivu 8, Aasi (tai siis omistaja) koulussa
Sivu 20, Jos aikeesi ovat hyvät, ei pierevä aasi pahaa tee
Sivu 23, Harjaus kunniaan
Sivu 26, Messut Suomi100-teemalla
Sivu 28, Busterin ensimmäinen aasileiri
Sivu 36, Tulisiko aasistasi retkiaasi?
Sivu 39, Joka omistajan pakkohankinta, The Healthy Donkey-kirja

Paras juttu

Lehden mielenkiintoismmaksi jutuksi valittiin pitkä artikkeli aasien kouluttamisesta. Mukana oli myös kolme kainalojuttua eri kouluttajien periaatteista.

Kaikista tykätyin juttu juttu lehdessä oli pitkä juttu runsaine kainaloineen aasin kouluttamisesta. Jutusta piti melkein puolet vastaajista! Seuraavaksi tykätyin oli juttu retkiaasista, josta tykkäsi 37% vastaajista ja kolmanneksi tykätyin oli lehden alun aasiuutiset, jotka sisälsivät jutun myös Korkeasaaren kulaaneista.

Kyselyssä saattoi valita suosikkijutukseen yhden tai useamman ja suurin osa vastaajista olikin valinnut useamman jutun suosikikseen.

Lehden parhaat jutut

Ei niin mielenkiintoinen juttu

Aasiyhdistyksen messujuttua ei koettu kovin mielenkiintoiseksi.

Kysyimme myös, mikä jutuista ei ollut ihan niin kiinnostava ja saimme onneksemme paljon vähemmän vastauksia kuin ensimmäiseen kysymykseen. Vähiten kiinnosti juttu Elmamessuilta, joita vietettiin Suomi100-hengessä. Jutun puolustukseksi sanottakoot, että sen nosti suosikkijuttuihinsa kolme vastaajaa. Artikkeli aasisananlaskuista ja juttu uudesta aasikirjasta jakoivat mielipiteitä. Kummastakaan ei niin paljon tykännyt 9 vastaajaa, mutta saman verran vastaajia nosti ne suosikikseen.

Mistä kirjoitamme 2018?

Retkiaasijuttu sai paljon tyytyväisiä lukijoita. Tällainen toiminta tarjoaisi aasiharrastuksen myös niille, jotka vasta suunnittelevat aasin hankintaa.

Juttuehdotuksia saimme todella mukavasti! Eniten toivottiin juttuja aasin ruokinnasta ja sairauksista, kumpaakin aihetta toivoi 19 vastaajaa. Seuraavaksi eniten toivottiin artikkelia aasien hammashoidosta ja aasilla ajosta. Myös aasen kavionhoito, Tallipaikkajutut ja aasien kasvattaminen saivat suosiota.

Vähiten lehteen toivottiin juttuja ulkomaisista aasijärjestöistä (esimerkiksi Donkey Sanctuarystä tai The Brookesta) (6 vastaajaa) ja yhdistyksen toiminnasta (10 vastaajaa). Tämä tietenkin ihmetytti, koska Pitkäkorvat on kuitenkin Aasiyhdistyksen jäsenlehti ja toivomme, että jäsenemme ottavat aktiivisesti osaa myös yhdistyksen toimintaan.

Avoimissa vastauksissa saimme mm seuraavat juttuehdotukset:

• Palveluntarjonta, eli kuka Suomessa tarjoaa mitäkin aaseille ja aasinomistajille
  • Miniaasien esittely ja muutkin aasirodut
  • Aasilomakohteet Suomessa ja muut aasiharrastusmahdollisuudet, jos ei omista omaa aasia
  • Aasin kaviohuolto siitä näkökulmasta, että miten se eroaa hevosen kavioista
  • Joku oikein syvääluotaava artikkeli jostain aasiaiheesta
  • Muulijuttuja entistä enemmän
  • Ulkomaisia aasijulkaisuja/tutkimuksia suomeksi käännettynä
  • Mistä löytyisi kankaita aasikuviolla?
  • Aasin anemia, miksi toinen aasi saa anemian ja toinen ei vaikka ovat samalla ruokinnalla
  • Lisää aasikommelluksia ja kokemuksia, aasien varusteasiaa. Tällainen aloittelija kaipaa paljon erilaisia juttuja hoidosta ja koulutuksesta.

Lehden paksuus, ulkoasu, sisältö ja vapaa sana lehdestä

Lehden alussa kerromme aina ajankohtaisista aasiuutisista lyhyesti ja ytimekkäästi. Tämän aukeaman sisälöstä pidettin paljon!

Lehden paksuudesta pidettiin ja toivottiin juuri näitä lehtiä jatkossakin. Tätä mieltä oli 92% vastaajista. Lehden ulkoasu sai arvosanakseen 4,5 kun asteikko oli 1-5 ja sisältö sai hieman yli 4 samalla asteikolla.

Suurin osa vastaajista säilyttää lehtiä ikuisesti ja palaa niihin aina tarvittaessa (85% vastaajista). Vastaajista hieman yli puolet lukee lehden kannesta kanteen (55%) ja loput keskittyvät vain itseään kiinnostaviin juttuihin. Kukaan ei vastannut, että silmäilee lehden vain pikaisesti.

Kyselyn lopussa oli vielä tekstilaatikko vapaalle palautteelle ja sitä saimmekin todella mukavasti! Kokosimme tähän palautteita:

• Kiitos hyvästä lehdestä!
  • Luen aina lehden kokonaan ja pidän sen hyväntuulisesta otteesta. Tulee hyvä mieli, kiitos siitä!
  • Pidemmissä artikkeleissa voisi luottaa hyviin kuviin ja taittaa ne isompina, jottei lopputulos olisi niiden osalta niin silppuinen
  • Jatkakaa sisällöntuottamista myös aasittomille lukijoille. Kaikki lehdet toki säilyy odottamaan sitä päivää, kun se oma aasi on hankittuna
  • Lehti on tosi hyvä ja siitä saa hyviä vinkkejä aasien kanssa tekemiseen
  • Lehti on aina odotettu päivien piristäjä. Hyviä juttuja!
  • Todella hieno lehti. Kiitos tekijöille!
  • Tekstiä voisi ehkä vähän väljentää, niin olisi helppolukuisempaa. Kuvat on priimaa ja asettelut noin ylipäänsä.