Tässä ovat Suomen muulit!

Keräsimme tietoa Suomessa asuvista muuleista sekä Hippoksen Hepasta että Sukupostista. Lisäksi kyselimme muuleista Facebookissa. Tulokseksi saimme 25 yksilöä, joista ainakin kolme on muuliaaseja ja yksi on seepra-aasi. Laskemme tässä tapauksessa seepra-aasinkin mukaan ”muuliksi”, koska sekin on aasiristeytys. Listalla ovat vain sellaiset muulit, joiden tiedämme olevan tällä hetkellä elossa.

Ensin listaamme muulit ikäjärjestyksessä ja sen jälkeen esittelemme niistä jokaisen, josta meillä on enemmänkin tietoa. Jos muulisi on listalla, otamme mielellämme vastaan siitä kuvan ja pienen esittelyn sähköpostiimme aasiyhdistys@gmail.com. Jos muulia ei ole listalla, laita meille sen tiedot, niin lisäämme sen mielellämme tähän!

Aaseja Suomessa on muuten noin 380 yksilöä ja kun siihen lisätään muulit, saadaan aasien ja aasijohdannaisten määräksi noin 400.

Linkit muulien nimissä vievät Sukupostiin. Siellä saaddaa hyvässä lykyssä olla lisää kuvia muulista. Listalla r=ruuna, t=tamma, o=ori. Mulle näyttää olevan todella yleinen muulin nimi, kaikki Mullet ovat mitä ilmeisemmin Tanskasta tuotuja.

1997 r Ferdinand (i. Mijo, e. Zinderella Jeng 858 SH)
1998 r Heikki (i. Jeppo, e. Julia) (muuliaasi)
2002 t Olvie
2003 r Donke
2004 r Skötteruds Zeppo (i. Zesar, e. Fauni) (seepra-aasi)
2006 o Bamuuli (i. Särkän Samuel, e. Bambi)
2007 t Salama (i. tuntematon aasiori, e. Corida)
2007 t Zikita (i. Knut, e. Patricia van sundance)
2009 t Mela
2010 r Abom (i. Arau, e. Quadrille 24)
2010 t Tekila (i. Bartek, e. Leila)
2011 t Delizia (i. Valentino, e. e-hevonen)
2011 r Mulle ”Julle”
2011 t Mulle ”Snälla”
2012 t Futte
2012 r Piiparinen (i. Valentino, e. e-hevonen)
2013 t Buena Chica (i. tuntematon aasiori, e. tuntematon hevostamma)
2013 t Mulle
2016 r Tuulian Manu Uljas (i. Elvis, e. Pola)
2016 t Eternal XoXo
2016 t Onnentähden Susa (i. Epeli, e. Sussi) (muuliaasi)
2016 o Babys Surprise Harald (i. tuntematon aasiori, e. Baby)
2017 o Mireo Lomion (i. Braith Valiant, e. Margarita) (muuliaasi)
2017 t Little Pony´s My One Million
2018 o Sisu Salmiakki

Heikki on Inkoossa Taikatallilla asuva muuliaasiruuna. Sen emä on hieman isokokoisempi aasitamma Julia ja isä on suomenpienhevosori. Tamma siemennettiin. Heikki on opetettu ajolle ja ratsastukseen ja sillä on jopa kerran kisattu westernratsastuksessa. Nykyään sillä maastoillaan paljon ja siitä se pitääkin. Heikki on kerran esiintynyt HIHSsin rotukavalkadissa yhdessä emänsä kanssa. Kuva: Kaisa Määttänen

Olle asuu Pukkilassa Hutkon tilalla. Olle on syntynyt Ranskassa ja on jo siellä opetettu ajolle ja ratsastukseen. Nykyään se toimii eläinvaelluksella talutusratsuna, pienet lapset voivat ratsastaa sillä.
Kuva: Kaisa Määttänen

Zeppo on Ruotsissa syntynyt seepra-aasi. Ruotsissa sillä on useita sisaruksia. Zeppo asui pitkään Rantsilassa, mutta nykyään kotieläinpihalla.

Zikita on Rantsilassa syntynyt muulitamma, joka ilahduttaa vierailijoita nykyään Särkänniemen Koiramäessä. Zikita on opetettu ratsuksi, mutta ei ole talutusratsukäytössä.

Aapo eli Abom muutti Suomeen alkuvuodesta 2018 ja asuu Hutkon tilalla Pukkilassa. Se on opetettu ratsuksi jo Ranskassa ja opetusta on jatkettu Suomessa. Aapo kulkee maastossa hyvin. Kuva: Kaisa Määttänen

Mulle eli Julle asuu Jokioisilla. Se on syntynyt Tanskassa 2011. Se on kooltaan pienen shettiksen korkuinen ja on hyvin älykäs. Se osaa avata portit ja oppii nopeasti, niin hyvässä kuin pahassa. Julle ei ollut alussa kovin helppo käsitellä, vaan se hyppi pystyyn ja potki mutta ajan kuluessa se on rauhoittunut ja on nykyään ihan normaalisti käsiteltävissä.

Buena Chica eli muuli on Espanjassa syntynyt PRE-hevosen ja andalusianaasin varsa. Se tuotiin Suomeen 2,5-vuotiaana kevättalvella 2016 ja on Suomessa opetettu ratsuksi. Sillä ratsastetaan erityisesti maastossa.

Tuulian Manu Uljas eli Manu on Suomessa syntynyt muuli. Sen emä on Puolasta tuotu iso poni ja isä on hieman normaalia suurempi aasiori. Manu on vasta nuori, mutta sitä on opetettu jo ohjasajolle ja se kulkee mukana maastossa taluttaen. Kuva: Kaisa Määttänen

Tuontiponille syntyi ratsastuskoulussa yllättäen muulivarsa. Heponiityn ratsastuskoulussa asuva muuliori sai nimekseen Sisu Salmiakki. Varsan emän nimi on Laku. Kuva: Kaisa Määttänen