Ruotsin parhaat aasit löytyvät Ljusfallshammarista!

Juttu on julkaistu alunperin jäsenlehdessämme vuonna 2015.

Suomen Aasiyhdistys teki edellisen matkan Ruotsiin viisi vuotta sitten, kun Svenska Åsneföreningen piti näyttelyn Ljusfallshammarissa, Finspångissa. Tulo Lankoski oli tuolloin päävastuussa näyttelystä, ja se pidettiin maatalousmuseon pihalla. Tauolla söimme silloin perunavohveleita ja katsoimme toinen toistaan vanhempia maatalouskoneita. Nyt viisi vuotta myöhemmin palasimme  ja tulimme katsomaan, mitä Tulolle ja aaseille kuuluu.

“Minä olen syntynyt Ruotsissa!” Tulo vastaa, kun kysyn, milloin hän on muuttanut Ruotsiin. Tulon vanhemmat ovat siis lähtöisin Suomesta ja  muuttivat myöhemmin Ruotsista takaisin Pohjanmaalle. Ruotsin työpaikat houkuttelivat suomalaisia maastamuuttajia silloin, ja nyt toisen ja kolmannen polven suomalaisia asuukin Ruotsissa erittäin paljon. Juttelemme Tulolle suomea, ja vastaukset saamme suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

“Ostin ensimmäisen aasin vuonna 1991, se oli ruskea aasiori Birk”, Tulo kertoo, ja alkaa luetella aaseja, omistuksessa olleita sekä kasvatteja. Birkin kanssa samana vuonna tuli harmaa aasitamma Freja, alkuperäiseltä nimeltään Gardans Farmor. Gardans saattaa olla tuttu nimi niille, joilla on Gardans Flisin jälkeläisiä omistuksessaan. Tulon Freja oli Gardans Flisin täyssisko! Freja ja Birk saivat myöhemmin varsan. Tulo hankki lisää aaseja, ja lisää varsoja syntyi. Laskemme, että aaseja on ollut ainakin 15.  Tällä hetkellä Tulolla on kuusi aasia.

Aasit ovat kesäisin yötä päivää laitumella, ja talveksi ne tulevat Tulon pihaan talvilaitumille ja  ovat karsinoissa tai pihatossa yöaikaan. “Davidson on niin nuori vielä, että se tarvitsee lisäheinää, muut eivät, joten senkin takia se tulee karsinaan yöksi. Se saa karsinaan reilusti heinää”, Tulo kertoo. Kaikki aasit ovat hyvässä sopusuhtaisessa kunnossa.

Tulos Åsne & Alpacka Farm tarhaa nimensä mukaan myös alpakoita. Kaksi orhia on omassa aitauksessaan ja emot vasoineen vieressä. Ensimmäiset alpakat saapuivat Tulolle 2011. Lisäksi tallin kulmalla kotkottaa muutama kana.

Aasit ovat hieman kauempana suurella laitumella. Tulo nostelee tallista alpakkavillasäkkien takaa kaikille aaseille nahkariimut ja riimunnarut. Riimut ja kamerat olalla keikkuen suuntaamme Ljusfallshammarin pääkadulle, jonka varrella myös majoituimme viisi vuotta sitten. Aasit löytyvät metsäpolun jälkeen suurelta suojaisalta laitumelta.

Pitkäkorvat  Davidson, Mister, Lucia, Tekla, Visan ja Caprifor astelevat portille vastaan. Kaksi viimeisenä mainittua jätetään tällä kertaa laitumelle. Joudumme ohjailemaan niitä laitumen eteistarhasta pois. Piia ottaa narun päähän Tulon suurimman aasin, Davidsonin, Tulo ottaa lempiaasinsa Lucian, Emma ottaa lempeän mustanpäistärikön Teklan ja minulle jää kirjava ja vankkarakenteinen Mister. Pitkäkorvainen joukkomme palaa  takaisin tallille.

Tulo on nostellut satulat tallista jo etukäteen ulos odottamaan, suitset löytyvät pölykerroksen alta naulakoista. Maastossa ihailemme ääneen, kuinka ratsastettavia Tulon aasit ovat ja mietimme, että näillä ratsastetaan varmasti säännöllisesti. “Tämä on ehkä kolmas kerta tänä vuonna, en ole saanut kavereita mukaan ja porukassa on hauskempi ratsastaa”, Tulo kuitenkin sanoo. Aasit on selvästi  koulutettu erinomaisesti , usein aaseista huomaa pitkät tauot käsittelyssä.

Suuntaamme hiekkatielle poispäin kylän keskustasta. Piia ottaa johdon Davidsonin kanssa, ja me muut jäämme taakse. Jotkin kohdat tiestä ovat terävää irtosepeliä, joka ei ole vielä painunut tiehen. Aasit eivät kuitenkaan aristele kavioitaan. “Mielestäni parasta kavionhoitoa on se, että liikuttaa aasia paljon. Usein ihmiset jättävät aasin kokonaan vapaalle, jos sen kavioissa on jotain ongelmaa.”, Tulo kertoo. Hänellä käy kengittäjä vuolemassa aasien kaviot säännöllisesti, mutta osaa Tulo itsekin napata pihdeillä ylimääräisen pois.

“Nyt ravataan!” Tulo huikkaa ja nostaa ravin Lucian kanssa. Muut aasit vähän empivät, ratsastajat eivät taida osata riittävästi. Pian Tulo saa muut kiinni ja avittaa hipaisemalla kouluraipalla aasien takapäähän, ja niin kaikki ravaavat porukassa eteenpäin. “Galopp!” ja Lucia vaihtaa kolmannen vaihteen silmään.

Tulo juttelee aaseille paljon. Maiskauttaa nopeasti merkiksi nopeammasta askellajista. Kehuu, kun menee hyvin. Aasit selvästi ymmärtävät. Lucialla on kuolaimettomat suitset ja pitkät ohjat. Se näyttää toimivan kuin ajatus. Kolmella aasilla on Wintecin satulat. “Nämä sopivat mielestäni parhaiten aaseille, koska näissä on niin suora runko”, Tulo kertoo.

Mökkitien päässä parkkeeraamme aasit riviin ja on luonnollisesti aika ottaa kuvia. Aasit vaikuttavat todella tottuneilta poseeraajilta, ja kun ne kerran järjestellään vierekkäin, ne myös pysyvät siinä.

“Ruotsin parhaat aasit löytyvät Ljusfallshammarista!” huudahdamme yhteen ääneen kotimatkalla, ja Tulo punastuu. Emme ole vielä nähneet aaseja näyttelyssä, mutta olemme melko varmoja, ettei näitä aaseja voita mikään. Niillä voi  ratsastaa tien reunaan, jos autoja tulee vastaan ja toisaalta niillä voi ratsastaa ryhmänä rinnakkain.

Mister on herkkä ruuna. Se nostaisi mielellään ravin joka välissä eikä pidä siitä, että joutuu “kuolemanpaikalle” mutkissa. Se on aasiksi hyvin reaktiivinen, mikä tekee siitä nopeasti reagoivan ratsun. Säkäkorkeutta on sopivan paljon, vaikka se ei mikään jättiläinen olekaan ja rakenteeltaan se on melko vankka. Juuri sellainen kuin hyvä monitoimiruunan pitää ollakin!

Tunnin verran maastoiltuamme  riisumme aasien varusteet ja Davidson saa siteen jalkaansa. Kärpäset ovat saaneet pidettyä ruven auki, joten Tulo suojaa sen siteellä joka toinen päivä. Muun aikaa haava saa nauttia ilmakylvystä. Otamme aaseista rakennekuvat ennen kuin talutamme pitkäkorvat takaisin laitumelle. Aasit eivät kuitenkaan heti ryntää syömään, vaan ne jäävät luoksemme saamaan rapsutuksia.

Ruotsin parhaat aasit asuvat todellakin juuri täällä, Tulo’s Åsne & Alpacka Farmilla!

Tulo ja Tekla

Teksti ja kuvat: Kaisa Määttänen ja Tulo Lankoski