Tampereen Hevoset-messut 2019 ylitti odotukset!

Aasiyhdistyksellä oli mahtava messuviikonloppu Tampereella! Tampereen Hevoset-messut olivat vuoden ensimmäiset messut ja kuten ehkä saatoitte lukea messujen omasta uutisoinnista, Tampereella taidettiin tehdä kävijäennätys ja se näkyi myös kuhinana muulien luona!

Naapuriosastollamme oli Hutkon laama- ja eläintila ja hekin toivat kaksi muulia mukanaan. Lisäksi samasta messuhallista löytyivät Reipin tilan kaksi aasia. Kun pienemmät aasit hallin toisessa päässä huutelivat, vastasivat Hutkon muulit Aapo ja Olle huutoihin! Aasit eivät kylläkään tainneet ymmärtää, mistä outo sumusireeniäkin muistuttava kova ääni tulee.

Lisäksi ”Aasiyhdistyksen muulina” paikalla oli muulitamma Muuli, josta voit lukea lisää sen blogista Muuliprojekti.

Olle Matin Puupajan valmistamissa längissä Kuvaaja JerisoPhoto http://facebook.com/jerisophoto

Aasiyhdistys ja Hutkon tila esiintyivät kumpanakin päivänä E-hallin Racing-ohjelma-alueella 25 minuutin ajan. Muuleista kertoivat vuorotellen sekä Kaisa Määttänen, eli Muulin omistaja sekä Anu Koivisto Hutkon tilalta. Esityksessä kerrottiin pääpiirteittäin muulien hoito, ruokinta, pitopaikka, koulutus ja käyttö. Muuli ei suuresti eroa hevosesta ja muulinpidossa pääsee pitkälle jo sillä, kun kuvittelee sen olevan erittäin helposti lihova kaviokuumeherkkä alkuperäisrotuinen poni. Käyttäytymisensä puolesta muuli voi muistuttaa joko enemmän hevosta tai aasia. Lisäksi muulin isän ja emän rodut ja luonteet vaikuttavat. Jokainen muuli on erilainen ja täyssisaruksetkin voivat olla luonteensa puolesta täysin erilaisia.

Areenalla nähtiin iso työmuuli Aapo, jonka emä on percheron ja isä on pyreneittenaasi. Sen kaverina oli pienempi aasitamma Olle, jonka vanhemmista ei ole tietoa ja PRE-hevostamman ja andalusianaasiorin jälkeläinen Muuli. jokainen muuleista on erilainen luonteeltaan ja kun Aapo seisoa tönöttää rauhassa paikallaan ratsastajan keikkuessa sen selässä, on Muuli valmis katoamaan paikalta jos ratsastaja kuvitteleekaan vikellystemppuja. Koulutuksella voidaan toki muuleja siedättää erilaisiin asioihin, mutta perusluonne on näillä kahdella jo lähtökohtaisesti ihan erilainen.

Lauantaina Aapon esitti selästä KoruMies Arvi, sunnuntaina muulit olivat areenalla talutettuina mutta toki varusteet päällään. Kaksi muuleista esiintyi ratsuvarusteissa ja yhdellä oli länget ja työvaljaat.

Oli ilo huomata, kuinka paljon yleisöä oli kumpanakin päivänä katsomassa muuleja, vaikka hallissa oli jatkuvasti meneillään paljon mielenkiintoista ohjelmaa! Katsomo oli aivan täynnä ja kentän ympärillä oli runsaasti ihmisiä. Sekä Hutkon tilan että Aasiyhdistyksen ständin  ympärillä kyseltiin myös paljon muuleista ja aaseista ja toivottavasti onnistuimme tartuttamaan myös uutta muulikuumetta. Moni katsoja ei varmaan ollut tullut edes ajatelleeksi, että Muulikin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto harrastuskaveriksi!

Aasiyhdistys ei tietenkään halua, että muuleja ja aaseja hankitaan hetken mielijohteesta. Sen takia olemmekin mukana messuilla kertomassa tietoa näistä eläimistä. Ja koska muulit ovat kuitenkin niin erilaisia keskenään, on hyvä, että omistajat antavat omista eläimistään ensikäden tietoa. Muuleja on Suomessa vielä todella vähän, vain noin 26 yksilöä, joten näiden perusteella ei voida vielä tehdä mitään yleistyksiä.

Lauantaina järjestettiin Tampereella myös Aasiyhdistyksen vuosikokous, jossa oli ennätysmäärä osallistujia! Hallitukseen saatiin peräti viisi uutta aktiivia ja erovuoroisille pystyttiin antamaan pari vuotta huolimisaikaa. Yhdistys onkin ollut todella aktiivinen ja toivottavasti uudet jäsenet tuovat paljon uusia ideoita toimintaan!

Messuosastomme 2 x 2 metriä. Kuva: Kaisa Määttänen

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )