Suomessa kilpailee tällä hetkellä yksi muuliratsukko, lajina on matkaratsastus

MR_sanna_joutsela

Matkaratsastuksessa ratsastetaan yleensä porukalla tai porukoissa, eli  yksin ei ole pakko matkaa suorittaa. Lähtö kisasuoritukseen tapahtuu yhteislähtönä, eli kun maaliviiva on auki, lähtevät kaikki. Jos haluaa ratsastaa hieman hitaammin, kannattaa kuitenkin odotella minuutti-pari ja lähteä matkaan vasta sitten. Yleensä nopeiten ratsastavat lähtevät matkaan ensin. Kuva: Sanna Joutsela

Suomessa kilpailee tällä hetkellä vain yksi aasi- tai muuliratsukko, nimittäin minä muulini Buena Chican kanssa. Kutsumanimenä on tuttavallisesti tosin ihan vain Muuli. Suomessa aasit ja muulit saavat kilpailla ihan tasavertaisesti hevosten ja ponien rinnalla jo ihan Ratsastajainliiton sääntöjenkin mukaan. Kaikissa maissa tilanne ei ole tämä, eli joissain maissa aaseilla ja muuleilla ei ole mitään asiaa kisakentille.

Suosittelen matkaratsastuksen kokeilemista kaikille, jotka tykkäävät (ja joiden ratsut tykkäävät myös) pitkistä reippaista maastoreissuista. Matkaratsastuksen seuratasolta  kannattaa aloittaa eikä koskaan ole pakko siirtyä pidempiin luokkiin, vaan kilpailla voi aina seuraluokissa. Seuraluokat ovat siis ratsastuskilpailuissa helpoimpia kaikissa lajeissa.

MR_oona_10

Tämä ja seuraavat kuvat: Oona Virtanen

Me olemme kilpailleet Muulin kanssa kolme kertaa matkaratsastuksessa, kahdesti kesällä 2019 ja kerran tänä vuonna. Olemme saaneet kaksi hyväksyttyä tulosta ja yhden hylsy, koska olimme liian hitaita. Seuratason kilpailuissa ei ole väliä, onko maalissa nopein, vaan matka on suoritettava nopeudella 8-14 km/h. Jos matkan ratsastaa nopeammin tai hitaammin, saa automaattisesti hylätyn tuloksen. Tarkoitus on ratsastaa reippaasti, mutta ei kuitenkaan niin kovaa, että ratsu vedettäisiin piippuun.

Minun muulini ei ole kovin nopea. Se ravaa ja laukkaa kyllä mielellään, mutta sen askel ei ole kovin pitkä joten vauhti ei ole kova. Käyntinopeus sillä on 4,5 -5 km/h, ravissa se on noin 10-12 km/h ja laukassa sitten 13-15 km/h. Reipas laukka saattaa olla 18 km/h, mutta se nostaa sykkeitä turhan paljon eikä ole järkevää käyttää kilpailuissa.

Sen lisäksi, että vauhdin on oltava maltillinen, on nimittäin ratsun sykkeiden oltava alle 64 iskua minuutissa 20 min maaliintulon jälkeen. Jos leposyke on tässä vaiheessa enemmän, on kisamatka kuormittanut ratsua liikaa ja se saa hylätyn tuloksen. Sykkeitä saattaa tosin nostaa myös ihan vain jännitys, eli jos juuri mittauksen aikana muulini pelästyisi jotain kovasti, sykkeet nousisivat varmasti. Tällaisissa tilanteissa eläinlääkäri onneksi ottaa yleensä uuden mittauksen hetken päästä, jos vain aikaa on vielä eli maaliintulosta ei ole kulunut yli 20 minuuttia.

MR_oona_3

Ratsulle tehdään eläinlääkärintarkistus ennen ja jälkeen kisasuorituksen. Tässä eläinlääkäri mittaa Muulin sykettä kainalosta.

MR_oona_5

Eläinlääkärintarkastuksessa katsotaan myös, että ratsu liikkuu mielellään ja puhtaasti, eli ei onnu tai ole epäpuhdas. Muulilla on kuvassa bootsit, koska ilman niitä se arkoisi kavioitaan kovilla ja soraisilla teillä. Muulila ei ole kenkiä jaloissaan.

Matkaratsastuksessa ei tarvitse varsinaisesti osata suunnistaa, vaikka mukaan saakin kartan. Reitti on merkattu  yleensä eri värisillä huomionauhoilla. Esimerkiksi me seurasimme kilpailuissa musta-keltaista huomionauhaa ja niitä oli kaikissa risteyksissä ja reitin varrellakin.

Kisamatkat seuratasolla ovat yleensä olleet noin 20 kilometriä. Jos muuli on ns normaalissa harrastekäytössä, eli se liikkuu ratsain tai ajaen viitisen kertaa viikossa, riittää sen kunto yleensä ihan sellaisenaan tuollaiseen maastoratsastukseen kunhan ei turhaan laukkaile ainakaan ylämäkiin ja pitää vauhdin tasaisena. Matkaratsastuksessa yleensä ravataan suurimmaksi osaksi, se on ratsulle paras askellaji kun pitää edetä pitkää matkaa riittävän reippaasti.

MR_oona_9

Reitti näkyy kartasta ja reitti on lisäksi merkitty, eli karttaa ei välttämättä tarvitse kisasuorituksen aikana katsoa.

Olen itse tykännyt kovasti kisatunnelmasta näissä kilpailuissa. Kanssakisaajat ovat huoltojoukkoineen erittäin avuliaita eikä kukaan kilpaile ns veren maku suussa. Muuli on otettu todella hyvin vastaan eikä yksikään hevonen ole kisapaikalla ”ottanut kierroksia” muulista. Alkuun pelkäsin, että pilaan jonkun ratsukon eläinlääkärintarkastuksen sillä, että hevonen huomaa muulin ja nostaa kierroksia, mutta mitään tällaista ei ole tapahtunut. Mikään hevonen ei siis ole pitänyt Muulia mitenkään erikoisena eivätkä hevoset edes yritä ottaa mitään kontaktia siihen.

Jos kilpaileminen kiinnostaa, niin tässä muutamia käytännön ohjeita

• Treenaa ensin kotona, eli laita esimerkiksi Sports Tracker päälle ja käy maastossa. Katso lenkin jälkeen keskinopeus ja yritä ratsastaa lenkkejä nopeammin ja nopeammin n 8 km/h keskinopeuteen.
  • Tarkista, että ratsun rokotukset ovat voimassa Suomen Ratsastajainliiton ohjeistuksen mukaisesti.Rokotussäännöt löytyvät kilpailusäntöjen yleisestä osasta, liite 5 (sivu 50).
  • Lue kilpailusäännöt läpi, eli yllä oleva yleinen osa ja matkaratsastuksen omat säännöt.
  • Linkit kaikkien lajien kilpailusääntöihin löytyvät tältä sivulta.
  • Liity johonkin Suomen ratsastajainliiton alaiseen ratsastusseuraan. Erityisesti matkaratsastajille sopivia suomen laajuisia seuroja ovat mm Suomen Matkaratsastusseura ja Matkalaukka, mutta ratsastaja saa kuulua mihin tahansa ratsastusseuraan. Seurojen jäsenmaksut ovat n 65 euroa/vuosi. Jäsenmaksulla saa kotiinsa myös Hippos-lehden, joka keskittyy ratsastusurheiluun ja kilpailemiseen.
  • Pyydä, että SRL lisää ratsusi Kipa2:seen, eli Kisapalveluun, jollei se jo löydy. Kisapalvelun kautta ilmoittaudutaan kilpailuihin. Kaikkien Suomen Hippoksessa olevien ratsujen pitäisi periaatteessa löytyä Kipasta suoraan, mutta jostain syystä muulit ja aasit pitää pyytää lisäämään erikseen (ratsastus@ratsastus.fi). Tämä ei maksa mitään. Kilpaileminen ei onnistu, jollei ratsu ole Hippokseen rekisteröity. Kaikkien Suomessa pysyvästi asuvien aasien ja muulien pitää olla rekisteröity Hippokseen.
  • Maksa oma E-lupasi, joka oikeuttaa osallistumaan kyseisenä kalenterivuonna seuratason kilpailuihin. E-lupa maksaa vuonna 2020 10 euroa ja maksetaan SRL:n lisenssikaupassa.
  • Ilmoittaudu kilpailuihin Kipa2:ssa.
  • Voit ilmoittautua mihin tahansa seurakisoihin Kipan kautta, kun E-lupa on kunnossa. Voit siis ilmoittautua myös vaikkapa koulu- tai esteratsastuskilpailuihin.
MR_oonankuva

Palkintoina ovat yleensä ruusukkeet ja seuratasolla kaikki hyväksytyn suorituksen saaneet saavat ruusukkeet ja ovat ”yhtä voittajia”, eli ratsukoita ei laiteta paremmuusjärjestykseen.

Kilpailupäivät matkaratsastuksessa ovat pitkiä, kun itse kilpailusuoritus kestää yleensä parisen tuntia ja sitä ennen ja sen jälkeen on eläinlääkärintarkistus, johon voi joutua jonottamaan jonkin verran. Lisäksi kisapäivään kuuluu ilmoittautuminen, reittiselostus ja palkintojenjako. Omalla kohdallani kisapäivät ovat olleet aina noin 12 tuntisia ovelta ovelle, eli aamulla kun starttaan auton ja illalla kun tulen takaisin. Mutta päivät menevät hyvässä seurassa yllättävän nopeasti.

Kisoissa on oltava aina oma huoltaja eli hoitaja/groomi mukana, joka pitää ratsua sen aikaa, kun käyn vessassa, syömässä tai reittiselostuksessa. Huoltaja on korvaamaton apu tietenkin muutenkin, kantaa varusteita, harjaa, juottaa, syöttelee ja varustaa. Huoltajaksi kannattaa ottaa ehdottomasti hevosihminen, oma puoliso tai aaseja/muuleja hieman pelkäävä äiti ei välttämättä ole paras valinta mutta toimii hätätilanteessa.

Kirjoitin tämän kesän kilpailuista pidemmät tarinat blogiini Muuliprojektiin. Blogissa on myös muita kirjoituksia kilpailemiseen ja matkaratsastukseen liittyen ja lisää tietoa ja muita blogipostauksia löytyy googlaamalla.

MR_oona_17

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )