Virtuaalinen aasinäyttely 2020!

Tervetuloa osallistumaan Suomen Aasiyhdistyksen virtuaaliseen aasi- ja muulinäyttelyyn! Näyttely on avoin kaikille aaseille ja aasiristeytyksille.

Osallistuaksesi, lähetä alle listatut tiedot, kuvat ja video (tai videot, jos haluat, että me editoimme ne) sähköpostitse osoitteeseen aasiyhdistys@gmail.com. Materiaalien ja näyttelymaksun on oltava meillä 15.9.2020 mennessä.

Kiitos kaikille osallistujille! Saimme näyttelyihin sekä aaseja että muuleja. Ilmoitamme tuloksista kotisivuillamme, kunhan tuomari on arvostellut kaikki pitkäkorvat.

Jos et pysty tilan ahtauden vuoksi lähettämään videota sähköpostitse, voit ladata sen myös pilvipalveluun (esim google drive, dropbox, onedrive) kunhan lähetät meille linkin. Lataamme videon linkin kautta itsellemme. Tuomaria varten tarvitsemme käyttöömme juurikin videotiedostot, eli älä lataa videota esimerkiksi YouTubeen, koska sieltä emme voi ladata tiedostoa.

1. Aasin tai aasiristeytyksen nimi
  2. Onko eläin: a)aasi b)muuli tai muuliaasi c)muu (mikä)
  3. Sukupuoli: ori/tamma/ruuna
  4. Syntymäaika, vuosi riittää jos aasin tarkka syntymäpäivä ei ole tiedossa
  5. Omistajan nimi ja osoite (lähetämme arvostelupöytäkirjan ja ruusukkeen tähän osoitteeseen)
  6. Kasvattajan nimi
  7. Säkäkorkeus (oma mittaus riittää)
  8. Saako liitteenä olevia kuvia käyttää Aasiyhdistyksen kotisivuilla, Facebook-sivuilla ja julkaisuissa myös muuten, kuin kilpailun tulosten julkaisun yhteydessä? kyllä/ei

Mikäli  ylläolevia tietoja ei joltain osin ole, merkitse kohtaan ”tuntematon”. Säkäkorkeudeksi riittää oma mittaus.

Kaikille osalistujille lähetetään arvostelupöytäkirja (englanninkielinen) sekä ruusuke. Kilpailun tulokset julkaistaan aasien kuvien kera yhdistyksen kotisivuilla ja julkaisuissa.

Näyttelysäännöt

1§ Näyttelyaineiston (kuvat ja video) on oltava perillä viimeistään 15.9.2020 aasiyhdistys@gmail.com

Osallistumismaksut:

• Kiitos osallistujille! Ilmoittautumisaika on päättynyt ja seuraavaksi tuomari arvostelee aasit.

Osallistumismaksu tulee olla maksettuna 15.9.2020 mennessä. Valitse tuote ”Näyttelymaksu / virtuaalinen näyttely 2020” ja kirjoita viestiin aasin/aasien nimi. Yksi osallistumismaksu kattaa yhden eläimen osallistumisen, eli maksa maksu useampaan kertaan jos sinulla on useampia eläimiä.

2§ Osallistujat arvostelee ruotsalainen Charlotte Engholm, joka asuu Italiassa lähellä Euroopan suurinta aasinkasvatustilaa, Montebaduccoa. Hän on useasti tuomaroinut Svenska Åsneföreningenin aasinäyttelyjä Ruotsissa, kuten tänäkin vuonna.

3§ Aasin esittäjällä pitää olla kypärä päässään. Avustajan käyttö sallittu, kypärä päässä.

4§ Esittäjän asun pitää olla siisti eikä se saa olla huomiota herättävä.

5§ Aasit tulee esittää taluttaen joko riimussa tai suitsissa, joissa ei saa olla aasin naaman peittäviä osia ja koristuksia.

6§ Aasia ei tule koristella. Harjan saa sitoa.

7§ Raippa on esittäjällä ja avustajalla sallittu. Huomioitavaa: aasin kohtelu vaikuttaa arvosteluun.

8§ Rakennekuvissa esittäjä seisoo aasin pääpuolella, peittämättä aasia.

9§ Kuvat molemmilta sivulta: aasin jalat pitää olla näyttelyasennossa eli kuvaajasta katsottuna taaemmat jalat näkyvät hieman vatsan alla.

rakennekuvarakennekuva_2

10 § Rakennekuva edestä ja takaa tasajaloin jalat suorassa. Suoraan kuvattuna.

rakennekuva_1

rakennekuva_3

Tuuheahäntäisen muulin kohdalla voi ottaa lisäksi kuvan, jossa häntää on nostettu pois takajalkojen edestä. Näin tuomari näkee takaosan selkeämmin.

rakennekuva_4

Eläimen tulisi seisoa takajaloillakin tasan, mikä ei aivan toteudu näissä kuvissa.

11§ Videolla aasi esitetäään oikeassa kierroksessa: ensin kierros käynnissä ja sitten kierros ravissa.

Video saa olla maksimissaan 60 sekuntia pitkä, jossa aasi liikkuu kolmion mallista kuviota alkaen kuvaajasta poispäin.

Videokuvaajan on oltava aloillaan ja aloittaa kuvaaminen, kun aasi lähtee kuvaajasta poispäin (liikkeet takaapäin). Kuvaaja seuraa kamerallaan , kun aasi kääntyy sivu kolmiossa kylki kameraan päin (askellus sivulta katsottuna) ja kamera pysyy aloillaan, kun aasi kääntyy tulemaan kohti kuvaajaa (liikkeet edestä).
Esittäjä kulkee kolmion ulkoradalla, taluttaen aasia vasemmalta puolelta. Avustaja ei saa kulkea kuvaa peittäen.

Aasi tulee esittää reippaasti, mutta aasin jännittyneisyyttä välttäen. Esittämisuran ollessa
tasasivuinen kolmio, on riittävää, kun kullekin sivulle mahtuu 5-10 suoraa raviaskelta.
Pohjan tulee olla tarkoitukseen sopiva, ettei aasi liukastele tai varo liikkeitään.

Vinkit kuvaajalle (X)

Pysy aloillasi kuvauksen ajan. Kuvaaja saa käyttää zoomausta, kunhan kamera pysyy vakaana. Zoomaus ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Käytä kameran vakauttamiseksi jotain tukea. Pikkuaasin kuvaus kannattaa tehdä polviltaan/kyykyssä, jotta kuvakulma on oikea. Videota ei saa leikata tai muokata muutoin kuin johdonmukaisesti jatkuvaksi.

kuvaaja

Materiaaliohjeet

• Ota ja lähetä kuvat mieluiten muodossa jpg tai jpeg (kännykän kuvat ovat  yleensä valmiiksi tässä muodossa), ei raw-kuvia
  • voit rajata, suoristaa ja kevyesti käsitellä kuvat, mutta se ei ole pakollista
  • älä pienennä kuvien resoluutiota, pidä huoli, että kuvan lyhyempi sivu on vähintään 1000 pikseliä, mutta älä pienennä kuvaa tähän kokoon jos se on isompi
  • video mieluiten muodossa mp4, mutta jos kamera tai kännykkä tuottaa videon jossakin toisessa muodossa, ei se haittaa
  • voit leikata ja yhdistää videot valmiiksi ja lähettää meille lopullisen max 1 minuutin pituisen videon tai voit lähettää meille kaksi eri tiedostoa, jossa on toisessa käynti ja toisessa ravi niin yhdistämme videot yhdeksi. Tai jos kuvaat koko hoidon samaan ottoon ja video on pidempi kuin 1 minuutti, leikkaamme videon lyhyemmäksi niin, että poistamme siitä kaiken epäolennaisen.

Pähkinänkuoressa

1. Ota tai otata aasista/muulista rakennekuvat ja video
  2. Lähetä materiaalit aasin tietojen kera Aasiyhdistykselle sähköpostitse
  3. Maksa osallistumismaksu hihkushopissa (jäsen 5e/aasi tästä ja ei-jäsen 15e/aasi tästä)