Aasien rekisteröinti

Aasien ja muiden hevoseläinvarsojen rekisteröinti

Suomessa syntyneiden aasi- ja muiden hevoseläinvarsojen rekisteröinti suoritetaan pääasiassa samojen periaatteiden mukaisesti kuin muidenkin hevosten. Jotta varsa voidaan rekisteröidä Suomen Hippoksen rekisteriin, tulee myös sen emän olla rekisteröity Suomen Hippokseen. Oriinpitäjän tulee pitää kirjanpitoa kaikista oriin astumista tammoista. Tammanomistaja saa oriinpitäjältä astutustodistuksen (astutustodistus toimii myös varsomisilmoituksena) sekä syntymätodistuksen.

Astutuskirjanpito ja varsomisilmoitus

Oriin omistaja pitää astutuskirjanpitoa kaikista oriin astumista tammoista. Kirjanpito tehdään astutusluetteloon, joka on tulostettavissa Hippoksen sivuilta. Oriinpitäjä toimittaa astutusluettelon oman alueensa hevosjalostusliittoon astutusvuoden lokakuun 15. päivään mennessä.

Astutuksen yhteydessä oriinpitäjä antaa tamman omistajalle astutustodistuksen. Todistus on tulostettavissa täältä sivulta oikean reunan linkistä. Varsan syntymän jälkeen tammanomistaja toimittaa todistuksen varsomistiedolla täydennettynä oman alueen hevosjalostusliittoon. Varsomisilmoitus tulee toimittaa myös mikäli tamma ei ole tiinehtynyt tai se on luonut varsansa.

Rekisteröintihinta määräytyy varsomistilmoituksen palautusajankohdan mukaan. Rekisteröintihinta on edullisin mikäli varsomisilmoitus palautetaan kuukauden sisällä varsan syntymästä.

Varsomisen jälkeen tammanomistaja pyytää oriinpitäjältä syntymätodistuksen, joka toimii kuittina siitä, että oriinpitäjä on saanut kaikki sovitut astutus- ja varsamaksut. Tammanomistaja antaa syntymätodistuksen tunnistajalle hänen tullessaan tunnistamaan syntynyttä varsaa. Oriinpitäjä voi tulostaa syntymätodistuksen sivun oikean reunan linkistä.

Aasien astutusluettelo, sekä astutus- ja syntymätodistukset voi tulostaa sivun oikeasta ylälaidasta. Aasien kohdalla hyväksytään myös vapaamuotoiset luettelot ja todistukset, mutta oriinpitäjä on velvollinen huolehtimaan, että niistä käyvät ilmi kaikki tarvittavat tiedot.

Tunnistus ja rekisteröinti

Varsalle tilataan tunnistus oman alueen hevosjalostusliitosta. Tunnistuksen tekee hevosjalostusliiton virkailija, joka saapuu paikalle sovittuna aikana. Varsasta kirjataan ylös väri ja merkit sekä asennetaan mikrosiru. 1.7.2009 jälkeen syntyneille varsoille mikrosirutus on pakollinen.

Tunnistajalle luovutetaan tunnistuksen yhteydessä varsan syntymätodistus, jonka oriinpitäjä on lähettänyt kuitiksi siitä, että asiaan kuuluvat maksut on maksettu. Tunnistajalle annetaan mukaan myös mahdolliset omistajanvaihdoslomakkeet. Kun tunnistus on maksettu hevosjalostusliitolle, toimitetaan varsan asiakirjat edelleen Suomen Hippokseen rekisteröinnin jatkamista varten.

Suomen Hippos ei vaadi aaseilta ja muilta hevoseläimiltä DNA-määritystä. Omistajan niin halutessa voi tunnistaja ottaa varsasta verinäytteen. DNA-määritys tehdään omistajan kustannuksella. Mikäli isästä ja/tai emästä on otettu DNA-näyte, testataan varsan DNA vanhempiinsa. Näin voidaan varmistua polveutumisesta.

Maahantuotujen EU-passillisten aasien ”kevytrekisteröinti” tuli pakolliseksi vuonna 2016. Ennen tätä ei EU-passillista aasia tarvinnut Suomessa rekisteröidä Hippokseen, ellei kyseistä aasia käytetty kasvatukseen. Kevytrekisteröinti eli tietokantaan ilmoittaminen ei vaadi tunnistajan käyntiä, vaan omistaja täyttää lomakkeen ja lähettää sen passin kanssa hippokseen. Lomakkeelta löytyvät tarkemmat ohjeet.

Kevytrekisteröinti maksaa sukutiedoilla 95e/aasi ja ilman sukutietoja 70e/aasi. Suomen aasiyhdistys suosittelee rekisteröimään aasit aina sukutiedoilla jos niiden sukutaulu on passissa.

Kun tuontitamma varsoo suomessa varsan ja isä on tuntematon, voidaan sekä tamma että varsa tunnistaa samalla kerralla. Tunnistaja kannattaa tilata paikalle kun varsa on alle kuukauden ikäinen, näin tunnistusmaksu on edullisin.

Aasin vanhemmat tuonteja?

Jos aasivarsan emä tai emä ja isä ovat tuontiaaseja, on ne tunnistettava Suomen Hippokseen ennenkuin varsa voidaan tunnistaa ja rekisteröidä. Tunnistus voidaan tehdä samalla kun varsa tunnistetaan. Usein Suomeen tulee kantava aasitamma, eikä varsan isästä ole tietoa. Tällöin aasi jää isän puolelta suvuttomaksi.

Tuontiaasit voi tunnistaa heti sen jälkeen kun ne on tuotu Suomeen, tai siinä vaiheessa kun ne ovat lisääntyneet ja varsa käydään tunnistamassa. 2009 vuodesta lähtien hevoseläimiä on koskenut tunnistuspakko.

Hevoseläinpassi

Rekisteröinnin valmistuttua varsan omistajalle lähetetään rekisteröintilasku. Passi postitetaan omistajalle kun rekisteröintilasku on maksettu.

Aasien ja muiden hevoseläinten passin kansi on väriltään valkoinen.

Varsan kasvattajaksi rekisteröidään automaattisesti varsan emän omistaja, mikäli kasvattajarekisteriin ei ole tehty ilmoitusta hallintaoikeuden siirrosta. Lisätietoja hallintaoikeuden siirrosta Hippoksen sivuilla (oikealla).

Rekisteröityjä aaseja voi seurata Hippoksen Heppa-järjestelmästä, nimen kohdalle kirjoitetaan aasin nimi tai muita tietoja ja haetaan. ”Vanhoilla” aaseilla, joilla on Kuurilan rekisteritodistus, on edelleen Hepassa rekisterinumerona Kuurilan antama numero. Samoin ulkomaisilla aaseilla reknumero on alkuperäisnumero, esimerkiksi Ruotsissa käytettävä A-123 jne. Elossa oleville aaseille, joille tehdään samalla hevospassi, annetaan UELN-numero, joka voi olla esimerkiksi ”246001D00901001”, jossa alku on maatunnus, D tarkoittaa hevoseläintä (aasi, muuli, muuliaasi, seepra-aasi tm), 90 on syntymävuosi ja viimeiset kaksi numeroa ilmoittavat monesko ko vuonna syntynyt hevoseläin tämä on, esimerkissä 1. rekisteröity aasi, joka on syntynyt 1990.

Hinnasto

Hinnaston löydät kokonaisuudessaan Hippoksen sivuilta.

Tunnistus:

Tunnistusmaksu 100e (kotitallilla, tunnistaja tulee kotiin. Hinta sisältää matkat ja toimenpiteet)
Mikrosirun asennus 50e

Rekisteröinti:

Kun suomessa syntynyt varsa ilmoitetaan varsomistodistuksella rekisteröitäväksi
-kuukauden sisällä syntymästä 22e
-syntymävuoden loppuun mennessä 50e
-myöhemmin 140e
+toimitus-, käsittely- ja postituskulut 5e

Maahantuodun EU-passillisen aasin ilmoittaminen tietokantaan, sukutiedoilla 95e tai ilman sukutietoja 70e

Suomessa syntyneen aasivarsan maksut ovat siis seuraavanlaiset:
Tunnistus ja mikrosirutus 150e
Rekisteröinti, kun ilmoitettu kuukauden sisällä 22e
Toimituskulut 5e
YHTEENSÄ 177

Tuontiaasin rekisteröintikulut ovat seuraavanlaiset:
Maahantuodun aasin rekisteröinti sukutiedoilla 95e (ilman sukutietoja 70e)
Tunnistus 100e (näillä pitäisi olla mikrosiru valmiina) *
Toimituskulut 5e
YHTEENSÄ 200e

* Vaikka aasilla olisi tunnistuspiirros, on se tunnistettava silti Hippokseen.