Kilpailutoiminta

aasipaiva_2011Liikkuuko aasi vain porkkanan voimalla?

Aasiyhdistys järjestää aaseille kilpailuja. Kilpailutoiminta aloitettiin heti yhdistyksen perustamisen jälkeen, ja aasipäivä onkin vakiinnuttanut paikkansa suomalaisen aasiväen keskuudessa. Kilpailevia aaseja kisapaikalla on ollut yleensä kymmenen, yleisöä kymmenistä satoihin. Aasit siis kiinnostavat yleisöä, ja kilpailupaikka on loistava tilaisuus näyttää, kuinka monipuolisen harrastuskaverin aasista voi saada. Aasiyhdistyksen kaiken toiminnan tavoitteena on aasien hyvinvoinnin edistäminen, joka on myös kilpailutoiminnassa erityisen huomioitavaa.

Olemme jakaneet kilpailuluokat harrasteluokkiin ja näyttelyluokkaan. Harrasteluokat sisältävät kaikki muut luokat kuin näyttelyluokan. Aasipäivänä kruunaamme siis kaksi upeaa aasia, sekä Vuoden harrasteaasin että Best in show:n. Harrasteaasitittelin saavuttaa osallistumalla ja pärjäämällä harrasteluokissa (ratsastus, ajo, tehtävärata jne), ja Best in show ratkaistaan joko rotunäyttelyssä tai Match show:ssa. Match show:ssa sovelletaan rotunäyttelysääntöjä, mutta aasit jaetaan pareiksi ja palkitaan joko sinisellä tai punaisella ruusukkeella. Lisäksi valitaan sinisten paras ja punaisten paras, ja näitä verrataan toisiinsa ja saadaan Best in show. Pyrimme siihen, että uusia kilpailuluokkia on joka vuosi ja muutama perinteinen luokka pidetään ohjelmassa vuosittain.

Aasipäivän kilpailuluokissa kilpaillaan hyväntahtoisesti aasien kanssa. Aasien kanssa on harjoiteltu kotona, ja työn hedelmät korjataan aasipäivässä. Tarkoitus on se, että aaseilla, ohjaajilla ja yleisöllä on mukava päivä pitkäkorvien parissa.

Järjestetyt aasipäivät:
Siuntion aasipiknik 20.8.2008
Tammela 18.7.2009
Inkoo 1.8.2010
Porvoo 7.8.2011
Sysmä 29.7.2012
Kouvola 27.7.2013

2014 ja 2015 Aasiyhdistys ei järjestänyt aasipäivää, mutta tilat voivat halutessaan ottaa osaa Aasitilojen avoimiin oviin.

Harrasteluokkien kilpailusäännöt
Rotunäyttelyn säännöt